Tributs
¿On es paga l’impost del patrimoni?
Andalusia segueix l’estela de la Comunitat de Madrid i decideix bonificar al 100% el gravamen
Andalusia segueix l’estela de Madrid. El president de la Junta, Juan Manuel Moreno Bonilla, ha anunciat que aplicarà una bonificació del 100% en l’impost del patrimoni, igual com la seva correligionària Isabel Diaz Ayuso. El gravamen, cedit a les autonomies, es va reinstaurar el 2011 després de la crisi que va esclatar el 2008 per incrementar la recaptació. El tribut va deixar d’exigir-se entre el 2008 i el 2010. Posteriorment es va anar prorrogant la seva vigència a través dels Pressupostos Generals de l’Estat fins a consolidar-se de manera permanent en els del 2020.
Foment del Treball va mirar d’impugnar-lo a través del Defensor del Poble, però la iniciativa no va prosperar. Després de Madrid, la comunitat on s’aplica fins avui una bonificació més elevada en aquest impost (25%), és Galícia, on la va aprovar Alberto Núñez Feijóo quan era president d’aquesta comunitat. De fet, aquest impost existeix a molt pocs països com Liechtenstein, Noruega i Suïssa, i a la Unió Europea (UE), només es mantenia a França, que ha decidit suprimir-lo.
La disparitat entre autonomies és elevada. Per a un patrimoni de 800.000 euros en els quals s’exclou la vivenda habitual fins a 300.000 euros. En aquest cas és Aragó on més es tributa, amb 1.164,37 euros, seguit per Extremadura, amb 1.099,31 euros, segons un estudi que realitza el Registre d’Economistes Assessors Fiscals (REAF). Catalunya, que se situa en una zona mitjana-alta amb aquest tribut, és la comunitat que més recaptació aporta del total, entorn de la meitat, 1.200 milions.
El mínim exempt per defecte de l’impost són 700.000 euros i només s’ha regulat un específic rebaixat a l’Aragó (400.000), Catalunya, Extremadura i el País Valencià (500.000). A Andalusia, Extremadura i el País Valencià s’incrementen els mínims per a contribuents amb discapacitat.
Les tarifa per defecte és l’estatal, amb 8 trams i tipus des del 0,2 al 3,5%, tret d’Andalusia (0,20-2,50%); Astúries (0,22-3%); les Balears (0,28-3,45%); Cantàbria (0,24-3,03%); Catalunya (0,21-2,75%); Extremadura (0,3-3,75%); Galícia (0,2-2,5%); Regió de Múrcia (0,24-3%); i el País Valencià (0,25-3,5%). La deducció per vivenda habitual sol ser fins a 300.000 euros.
Als territoris del País Basc hi ha un Impost sobre la Riquesa o sobre el Patrimoni amb exempció de la vivenda habitual de 400.000 a Àlaba i Biscaia i de 300.000 a Guipúscoa i un mínim exempt de 700.000 a Guipúscoa i de 800.000 a Àlaba i a Biscaia. A la comunitat foral de Navarra l’impost compta amb una exempció de la vivenda habitual de 250.000 euros, un mínim exempt de 550.000.

Ja ets usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Investigació en marxa Sense concert de Coldplay: una mare i una filla descobreixen a Montjuïc que han sigut estafades
- Cercador per barris ¿Què va votar el teu veí a Barcelona? Cercador de resultats de les eleccions municipals 2023 per barris i seccions censals
- Segona liberalització Adif prepara ja l’obertura de noves rutes ferroviàries a la competència
- Monocultiu turístic Guerra al descontrol dels ‘souvenirs’: Ciutat Vella ordena tancar temporalment una vintena de negocis
- Alejandro Sanz: «He tingut un brot molt fort i encara no acaba d’arribar la llum»
- Després de la cita amb les urnes Resultats de les eleccions 2023 en directe: avanç de les generals i sondejos del 23J
- Tribunals El Tribunal Constitucional calibra tornar ‘simbòlicament’ l’escó a Alberto Rodríguez
- La cita musical al Fòrum El Primavera Sound obre la seva edició més desafiadora sense pensar en rècords
- Elit empresarial Escrivá critica el PP per comprometre la credibilitat d’Espanya amb la seva anterior reforma de les pensions
- Cita anual Aragonès al Cercle: Cal frenar «l’amenaça real» del neoliberalisme del PP i Vox»