Transformació

La indústria del tabac reforma el seu negoci i busca més acceptació

L’estratègia de renovació del sector es dirigeix pel concepte de la reducció de danys amb la promoció de nous i moderns dispositius

La indústria del tabac reforma el seu negoci i busca més acceptació
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Fa anys que la indústria del tabac està enfocada en la seva particular transició, dirigida a allunyar-se del cigarret tradicional. Però encara se sent enfosquida per la pressió de Governs i científics i busca com encaixar en una societat hostil amb un hàbit que produeix 8 milions de morts a l’any, segons l’OMS. Així ho van manifestar alguns dels ponents que van participar en la IX edició del Fòrum Mundial sobre Nicotina, celebrat a Varsòvia (Polònia) del 16 al 18 de juny. 

Al món hi ha 1.300 milions de consumidors de tabac, segons un informe publicat el novembre de l’any passat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Són 20 milions menys que l’any anterior i s’espera que la xifra descendeixi a 1.270 milions el 2025, segons aquest organisme. D’aquests 1.300 milions de persones, el 80% viuen en països d’ingressos baixos i mitjans.

A Espanya, la venda de tabac va ascendir el 2021 a 11.300 milions d’euros, un 2,2% més que l’any abans, segons l’estadística de mercat de tabacs del Ministeri d’Hisenda. En volum, són 3.975 milions de cigarrets (de combustió, per cargolar o de pipa). Un any abans van ser 3.976 milions, de manera que el consum no ha caigut. El nombre de fumadors diaris es va situar en el 19,8%, segons l’Enquesta Europea de Salut a Espanya (EESE) de l’INE.

Davant aquest escenari, la indústria tabaquera busca la seva pròpia transició. «I no està sola», va arengar Sasha Sadan, director d’ESG de la FCA (Autoritat de Conducta Financera, segons la seva traducció de l’anglès) durant el fòrum, per establir un paral·lelisme entre la transformació d’aquest sector i d’altres, com l’energètic i el de la carn. Però el tabac «ve d’un lloc diferent», va advertir Sadan, perquè té un passat que ha minat la confiança de la societat en aquesta indústria, amb referència a la litigiositat de l’any 1994, quan els consellers delegats de les principals tabaqueres van declarar de forma unànime a la Cambra de Representants dels Estats Units: «La nicotina no és addictiva».

Ara l’estratègia del sector passa pel concepte de la reducció de danys. N’hi ha prou amb llegir el lema del congrés d’aquest any: «La reducció del mal ha arribat per quedar-se». Aquesta idea s’utilitza per definir les polítiques destinades a minimitzar les conseqüències adverses que el consum d’una substància ocasiona en la salut d’un individu o en la societat. La indústria vol evitar l’«estigma» de la nicotina perquè, segons defensa, «no és la principal causa de malalties relacionades amb el tabaquisme». Un informe del Ministeri de Sanitat espanyol adverteix sobre la seva «elevada toxicitat i capacitat addictiva».

Michelle Minton, investigadora del Competitive Enterprise Institute, va reconèixer que «caldria investigar més» sobre els efectes de la nicotina. Mentre que Paul Newhouse, director del Centre de Medicina Cognitiva del Departament de Psiquiatria del Centre Mèdic de la Universitat de Vanderbilt als Estats Units, va explicar la possibilitat d’utilitzar-la en casos de demència i problemes de salut mental.  

Des del sector asseguren que el problema en el tabac rau en la combustió (l’acció de cremar el cigarret). I amb aquesta premissa fa dècades que inverteixen i desenvolupen productes alternatius als cigarrets tradicionals. Ja hi ha un ampli ventall que va dels més populars, com els cigarrets electrònics, fins a l’snus suec (una mena de tabac molt que es col·loca entre les genives), els pedaços de nicotina, el rapè i el tabac per mastegar. Sempre dirigits només als actuals fumadors, no a potencials nous consumidors, segons defensen. 

Notícies relacionades

«El cor de la transformació és canviar el portfolio [del cigarret comú a l’electrònic], però l’objectiu és oferir productes que redueixin l’impacte en la salut dels consumidors», va explicar en una de les sessions del congrés Flora Okereke, cap de Perspectives i Previsions Regulatòries Globals del British American Tobacco, una de les quatre grans tabaqueres a nivell mundial que mouen els fils d’aquest negoci, juntament amb Philip Morris International (PMI), Japan Tobacco Internacional (JTI) i Imperial Brands.

Segons l’OMS, més de 8 milions de persones moren cada any a causa del tabac, de les quals 7 milions es deuen al consum directe i aproximadament 1,2 milions són conseqüència de l’exposició al fum aliè. Hi ha una xifra més: El tabac mata fins a la meitat de persones que el consumeixen, segons aquest organisme dependent de l’ONU. Però la indústria assegura que prohibir no reduirà el nombre d’usuaris i, per tant, tampoc les morts. «La prohibició no funciona. Cal entendre el risc en si mateix de fumar. Hi ha coses més nocives [que el tabac], com el menjar ràpid», va assegurar el consultor Peter Sadbury.

Temes:

Tabac