Segons el destí

El cost dels vols puja un 50% aquest estiu en plena tempesta de cancel·lacions per vagues

Les agències de viatges espanyoles recuperen els nivells de venda del juliol i l’agost del 2019 després de dos anys ruïnosos | Els viatges més demanats són al Carib, Nova York i l’oest d’Europa

El cost dels vols puja un 50% aquest estiu en plena tempesta de cancel·lacions per vagues

Epi_rc_es

2
Es llegeix en minuts

El cost dels vols ha pujat aquest estiu entre un 40% i un 50% en funció de les destinacions en plena tempesta de cancel·lacions per la saturació d’alguns aeroports europeus i les vagues convocades per pilots, tripulants de cabina i personal de terra de companyies com Ryanair, EasyJet, Lufthansa i British Airways (aquesta última en preparació). Les aturades amenacen d’arruïnar les vacances de milers de viatgers en l’estiu de la recuperació del turisme després de dos anys i mig de pandèmia. Les agències de viatges espanyoles han aconseguit aquest estiu els nivells de venda del juliol i l’agost del 2019 després d’una arrencada d’any fluixa. Els viatges més demanats són al Carib, Nova Yorkl’oest d’Europa, segons assenyala Eva Blasco, vicepresidenta de l’Associació Europea d’Agències de Viatges i Tour Operadors (ECTAA). Blasco, consellera delegada d’Europa Travel, reconeix que la cascada d’aturades està complicant el treball de les agències espanyoles, que cada dia perden hores mirant de reprogramar els viatges dels seus clients. La directiva afegeix que el cost dels vols ha pujat el juliol i l’agost «entre un 40% i un 50%» tot i que recorda que partien de preus molt baixos. Les aerolínies han vinculat l’encariment dels vols a l’alça del cost del combustible malgrat que la majoria ja tenia aquesta incidència coberta perquè compren el querosè amb contractes a futur.

La vicepresidenta de l’Associació Europea d’Agències de Viatges remarca que aquest estiu els avions «van molt plens malgrat que el mercat espanyol és molt de reservar a última hora i alguns clients s’estan retraient al veure els problemes que hi ha amb els vols». Al marge de les cancel·lacions i retards, algunes aerolínies s’han vist obligades a anul·lar operacions per les dificultats d’executar la programació (com Lufthansa, que aquest estiu ha anul·lat 3.100 vols).

L’explosió de la demanda a Europa ha suposat un desafiament per a les aerolínies i els aeroports, que han d’adaptar ràpidament la seva capacitat després de dos anys sota mínims. Aquesta reactivació també ha activat reivindicacions laborals per part del personal de Ryanair, EasyJet, British Airways, Air France i el grup Lufthansa. A això s’han sumat aturades en el control aeri francès, cosa que complica el trànsit des de i cap a Espanya.

Lufthansa

Notícies relacionades

Dimecres passat, Lufthansa va deixar a terra 130.000 passatgers dels seus ‘hub’ de Frankfurt i per la cancel·lació de 1.023 vols per la vaga dels treballadors de terra de la companyia. Els pilots d’EasyJet han convocat tres aturades de 72 hores a l’agost per la negativa de l’empresa de restablir-los les condicions laborals d’abans de la pandèmia. Els tripulants de cabina de Ryanair han anunciat noves aturades en les seves 10 bases espanyoles, de dilluns a dijous entre el 8 d’agost i el 9 de gener. Els pilots de British Airways estan preparant una vaga de cara a aquest agost.

Malgrat el soroll per les protestes del personal aeri i l’encariment dels bitllets, els espanyols s’han llançat a viatjar a l’estranger després de dos anys de plans cancel·lats per la pandèmia. Eva Blasco apunta que hi ha molta demanda de viatges a països de l’oest d’Europa com AnglaterraFrança Itàlia. «També estan funcionant molt bé el Carib, Nova York i els creuers», assegura Blasco. Tanmateix, «destinacions com Polònia i fins i tot Alemanya no s’estan venent per la guerra d’Ucraïna», adverteix.