Estudi de l’OCU
Una quarta part de les llars ja té dificultats per cobrir les seves despeses diàries
El 34% de les llars no té capacitat d’estalvi, en un context de pujada de preus
BARCELONA 23 10 2020 Compras en el Mercat del Ninot Fotografia de JOAN CORTADELLAS /
Una quarta part de les llars ja té dificultats per cobrir les seves despeses diàries. És la conclusió d’una enquesta realitzada per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) que constata l’impacte creixent de l’alça de preus. Un 34% dels enquestats no té cap marge d’estalvi, cosa que està obrint «una situació delicada», conclou l’organització.
L’impacte de l’alça de preus afecta especialment les famílies amb dos o més fills a càrrec, els aturats, els que viuen de lloguer i les persones d’entre 45 i 59 anys. En vista d’aquesta situació, l’OCU reclama un pla de xoc per part del Govern en tres fronts bàsics; la suspensió temporal d’impostos energètics, una rebaixa de l’IVA als aliments i proporcionar xecs menjar per a les famílies més vulnerables.
Notícies relacionadesLes dificultats econòmiques, òbviament, no afecten totes les llars per igual. Tipus de família, la situació professional, la propietat de la vivenda i l’edat influeixen en l’impacte de la crisi. Segons l’enquesta de l’OCU, les llars que han resultat més perjudicats per aquestes pujades són les famílies més joves amb nens a càrrec (el 59% no tenen cap marge d’estalvi); després, els que es troben en situació d’atur (51% igualment sense marge d’estalvi); els que viuen de lloguer (46% incapaços d’estalviar), i, finalment, les persones del grup d’edat d’entre 45 i 59 anys (39% que tampoc poden estalviar gens).
Les mesures bàsiques per combatre la crisi per part dels consumidors són segons l’OCU comprar productes de marques més econòmiques al supermercat o utilitzar menys els electrodomèstics (42% dels enquestats); el 29% ha posposat la compra de roba o ha renunciat a fer-ho. A més, fins al 36% dels participants va revelar utilitzar menys el seu cotxe per estalviar gasolina, tal com s’explica a la revista ‘Compra Maestra’ del juliol.
- Terrassa podrà multar les famílies amb fills absentistes: sancions de 3.000 euros en casos greus
- Projecte per revertir-ho El català no aconsegueix sortir de les aules a Barcelona: el 75% dels joves només utilitza el castellà en l’oci i l’esport
- Yolanda Ramos encén la polèmica pels influencers als Goya: “Jo estava en pijama a casa meva”
- Hores extres Girona haurà de pagar més de 300.000 euros per 42 sentències favorables als treballadors municipals
- Sense climatització a les aules Fred i calor a les escoles i confort tèrmic per llei a les granges: «Són més importants els pollastres que els nens»
