Transport

L’agonia dels transportistes més enllà del gasoil

El sector s’enfronta a encariments de l’AdBlue, les rodes i els mateixos camions

L’agonia dels transportistes més enllà del gasoil

Epi_rc_es

2
Es llegeix en minuts

Poc li va durar l’alleujament al sector del transport. Les ajudes de 20 cèntims per litre de combustible, que van entrar en vigor l’abril passat se les va menjar l’encariment del carburant al cap de poques setmanes, abans que finalitzés el mes. Però aquesta és només una de les pedres a la sabata dels transportistes, ofegats per la pujada de preus d’innombrables articles imprescindibles per a la seva professió. «En un any, el gasoil va pujar un 40%, però és que els camions van pujar un 17%, l’AdBlue va pujar un 300%, van pujar les rodes, les matèries primeres...». Qui protesta és José Carlos García Cumplido, secretari general de la Federació Gallega de Transport de Mercaderies (Fegatramer), que representa el 62% del sector del transport de mercaderies per carretera i el 98% de les empreses de serveis auxiliars presents en la comunitat. Amb aquest ruixat, «hauríem d’estar guanyant un 50% més que l’any passat per poder tenir els beneficis de llavors», resumeix.

Els preus disparats posen al sector en una situació «molt complicada que dificulta la seva viabilitat», lamenta. A més de mirar a la inflació, García Cumplido dona la culpa de l’augment dels seus costos de producció a l’«especulació ferotge que estan fent les grans distribuïdores de combustible en aquest context de guerra i que està tenint una distorsió molt gran al mercat».

Notícies relacionades

Moderadament optimista, García Cumplido creu que l’augment de preus atribuïble al conflicte entre Ucraïna i Rússia és «una cosa conjuntural» que espera que es resolgui «en set o vuit mesos». Tanmateix, «sabem que la inflació no serà possible reduir-la», afegeix. És per això que el Comitè Nacional del Transport Per Carretera (CNTC), en el qual hi ha integrada Fegatramer, ha demanat al Govern central una sèrie de mesures a curt i llarg termini per alleujar la situació del sector. Són les següents:

  • Prorrogar els 0,20 euros. L’entitat sol·licita que s’ampliï fins a final d’any la bonificació mínima de 20 cèntims per litre o quilo (en el cas del gas comprimit) de combustible. L’esmentada ajuda haurà d’aplicar-se, segons el parer del CNTC, al gasoil, la gasolina, el gas i l’AdBlue.

  • Afegir-ne 0,20 més. L’organització demana 20 cèntims més d’ajuda al sector del transport a través d’un mecanisme equivalent al de la devolució del gasoil professional. L’ajuda esmentada ha d’incloure, diu l’entitat, els vehicles de fins a 7,5 tones de massa màxima autoritzada i aplicar-se mitjançant una ajuda directa o mitjançant l’habilitació d’una targeta professional.

  • Ajudar el transport de mercaderies. El Comitè Nacional del Transport per Carretera demana també una ajuda directa per a empreses de transport de mercaderies en funció del tipus de vehicle. En concret, 1.250 euros per als camions i 500 euros per a les furgonetes.

  • Actualitzar el preu del transport. Finalment, demana que es corregeixi la clàusula d’actualització del preu del transport en funció del cost dels combustibles, passant del 30% al 40%.

La pregunta que planteja sobre l’ambient és si hi haurà un nou atur de transportistes, com el del març passat. Si n’hi ha, Fegatramer no el secundarà. «Ja no recolzem l’anterior», explica García Cumplido. «Un atur de 10 dies suposa una pèrdua de 3.000 euros per a cada transportista. A més, també considerem els nostres clients: mariscadors, pescadors, ramaders, agricultors... Ells també estan en una situació molt delicada», reconeix.

Temes:

Camions