Anàlisi de la situació

La confiança dels consumidors s’esquerda per la guerra i la inflació

La consultora Kantar constata que el 72% d’espanyols veuen males perspectives econòmiques a causa de la invasió d’Ucraïna, la pandèmia i l’alça de preus

La confiança dels consumidors s’esquerda per la guerra i la inflació
5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La guerra d’Ucraïna, l’espiral d’inflació i i la crisi energètica estan desembocant a una crisi de confiança en el consumidor. Aquests tres elements són el centre de les preocupacions dels espanyols, mentre que la covid ja ha perdut posicions. El context internacional està afectant ja els hàbits de consum i posposant determinades decisions de compra i despesa. És una de les conclusions de la consultora Kantar, que detecta també les «ganes de recuperar el temps perdut per pandèmia» dels consumidors en un marc de creixent ànim de contenció de la despesa

Un 72% de consumidors veu males perspectives econòmiques per a Espanya i, alhora, un 74% es mostra positiu davant la vida –els que més d’Europa–, segons l’informe ‘Global Issues Barometer’ de Kantar Insights donat a conèixer aquest dimarts. «Les principals expectatives per als espanyols, més enllà que acabi la guerra, són el ‘carpe diem’ [aprofita el dia], és a dir, anar-se’n de vacances i tornar a celebrar esdeveniments de vida [casaments i altres celebracions], aspectes posposats per la pandèmia», conclou l’informe basat en una enquesta a gran escala realitzada a 18 països d’arreu del món que representen el 57% del PIB mundial. L’estudi, sobre una mostra de més de 10.000 persones a través d’enquesta oberta, es va fer el 9 i 10 d’abril i es basa en les respostes expressades verbalment i analitzades posteriorment mitjançant tècniques basades en intel·ligència artificial.

Fre a les despeses més importants

Segons Martin Wohlfart, director de l’estudi a Espanya, «si la dècada passada la vam començar amb una crisi econòmica, en aquesta ho fem amb tres alhora. Sortint de la pandèmia, entrant en inflació i la guerra planant. Això ens deixa un consumidor espanyol en un moment molt conjuntural, que gastarà en vacances i amb esdeveniments i celebracions pendents que té moltes ganes de celebrar». Però reconeix que l’evolució del consum en els pròxims mesos «dependrà d’aquesta evolució de la guerra i del cost de les matèries primeres. La despesa en vacances o en oci no pararà, però sí que ens ho pensarem cinc vegades a l’hora de fer despeses més importants».

Kantar considera que les llars espanyoles estan contenint el pressupost de la llar, però alhora fan front a les factures o a productes bàsics com l’alimentació sense problemes, un 69% per al primer, un 85% per al segon. En canvi, despeses rellevants que impliquin un mitjà o llarg termini les veuen amb cautela o, directament, impossibles d’afrontar. Un 55% afirma que no podria assumir la compra d’un vehicle i un 31%, si bé podria, no es vol arriscar.

 Un 87% d’espanyols es mostren preocupats per la guerra d’Ucraïna, cosa que ens situa com el país amb més preocupació, només superat per Polònia (96%), que confronta amb la zona de conflicte. Més enllà de la guerra, els espanyols mostren molt diverses preocupacions, sent les més citades l’economia i l’educació (un 49% cadascun) i la salut (45%), per sobre fins i tot de la pandèmia, que, de moment, preocupa un 38%, sent Espanya com és un dels països amb més taxa de vacunació entre la població. No obstant, quan es tracta de problemes a resoldre, els espanyols demanen més acció i resolució davant qüestions socials (30%), seguit de l’economia (23%) i el clima i el medi ambient (20%). Per tant, els espanyols mostren certes diferències entre el que els preocupa i el que urgeix reparar.

Un 68% dels consumidors reconeix que els preus estan pujant de manera molt aguda, una hipersensibilitat més important que en altres economies europees com Alemanya, on un 59% té aquest mateix pressentiment amb l’augment del cost de la vida; o bé França i Regne Unit, amb el 49% i el 48%, respectivament.

Quatre de cada deu espanyols reconeixen que faran canvis en la seva economia domèstica per reduir despeses, mentre que una tercera part modificarà comportaments que impliquin un respir per a la cartera, com per exemple, fer menys quilòmetres amb el cotxe i estalviar en la despesa en gasolineres. Un de cada quatre posarà límits a aquests diners que, mes a mes, anaven posant a la guardiola i estalviant, que ha sigut un dels comportaments més recurrents durant la pandèmia. La taxa d’estalvi el 2020, de fet, va ser de rècord i va arribar al 15% de la renda disponible, segons l’INE. Això pot afectar directament determinats plans de vida. De fet, ja un 40% sent que la inflació els afecta en algun dels seus projectes vitals. Així, l’augment del cost de la vida impacta un 17% en mudances i canvis de llar, i un 14% en els plans de pensió.

Notícies relacionades

Si bé la guerra d’Ucraïna preocupa molt gairebé 9 de cada 10 espanyols, només un 14% demana fer alguna cosa als Governs i organismes globals. I el mateix passa amb la pandèmia, ja que preocupa el 38% de la gent, però només un 7% demana que la societat i els seus responsables hi posin solució. Fins i tot la inflació és percebuda des d’aquesta distància racional. L’economia preocupa un 49%, però és un 23% res més el percentatge de la població que demana fets i accions que la resolguin. Wohlfart comenta: «Tot això deixa un halo d’eventualitat en els espanyols respecte a les crisis, ja que s’hi estan acostumant, de manera que, si bé els toca la fibra sensible, pensen que les aigües tornaran al seu curs natural i que tot se solucionarà».

Canvi climàtic

Una altra de les conclusions de l’informe és que el canvi climàtic continua sense ser percebut com una emergència immediata, com sí que passa amb la guerra, l’economia i la pandèmia. Així, un 20% d’espanyols cita els problemes ambientals com una de les grans preocupacions. Aquesta dada ens situa lluny de països del nostre entorn, com França i Alemanya, on al voltant d’una tercera part de la població es mostra molt sensible respecte a aquesta qüestió. Un 47% afirma que ha deixat de comprar certs productes o serveis pel seu impacte ambiental o social. I un percentatge semblant afirma buscar empreses i marques que compensin el seu impacte amb accions sostenibles (plantar arbres o iniciatives similars). En el fons, els espanyols estan supeditant la sostenibilitat a la butxaca, de manera que dos de cada tres consumidors afirmen voler comprar productes sostenibles, però les marques han de fer-los més assequibles per a les seves economies.