Energia

El combustible i la recuperació de la demanda comencen a apujar el preu dels viatges

Alguns turoperadors traslladen increments addicionals a les reserves pel cost del carburant

Les aerolínies reconeixen que l’alça de l’ocupació incrementa el preu dels bitllets

El combustible i la recuperació de la demanda comencen a apujar el preu dels viatges

CHRISTOF STACHE (AFP)

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Els viatges s’encareixen. L’increment del preu del combustible i l’alça de la demanda després de la pandèmia es comença a notar ja en el preu dels bitllets d’avió, que s’eleven de cara a l’estiu. «Hi ha majoristes que han assumit l’increment perquè no volien apujar els preus, però d’altres sí que ho estan fent», reconeix la gerent de la Confederació Espanyola d’Agències de Viatges (CEAV), Mercedes Tejero. En aquest cas, la pujada de preu dels bitllets pel combustible és atribuïble fàcilment perquè suposa un suplement addicional a la reserva i es produeix, sobretot, en els paquets de llarg radi.

Segons el reial decret llei 23/2018 que regula els viatges combinats, una vegada es realitza la reserva i es firma el contracte, el turoperador pot afegir un suplement que incrementi el preu fins a 20 dies abans de l’inici del viatge en tres casos: per un increment del preu del transport per l’alça del combustible, per una pujada impositiva o pel tipus de canvi de divisa. «No és una pujada arbitrària, sinó que s’ha d’establir per contracte i hi ha unes garanties legals bastant fortes», afegeix Tejero. En el cas que la pujada superi el 8% del cost total, el passatger pot rescindir el contracte en un «termini raonable» sense cap penalització.

«És una despesa que ha començat ara, de cara a l’estiu, i moltes [empreses] l’estan assumint per no perdre clients amb cancel·lacions, però és molt probable que de cara a tardor continuïn pujant», assegura Tejero. Els catàlegs de vacances es realitzen tres o quatre mesos abans de la temporada estival, per això pot ser que els preus, que s’estableixen al març, estiguin desactualitzats en una situació d’alça de preu com l’actual. «Al gener es realitzen els catàlegs (de viatges combinats) d’estiu, per això hi ha alguns majoristes que sí han apujat els preus, però si el del carburant segueix així, les noves ofertes que es realitzin tindran preus actuals i el viatge s’encarirà», afegeix Tejero.

El combustible suposa entre un 25% i un 30% dels costos totals dels avions, segons expliquen fonts de l’Associació de Línies Aèries (ALA). La patronal del sector, que agrupa aerolínies que sumen el 85% del trànsit a Espanya, explica que cada companyia té un esquema diferent respecte al combustible: algunes tenen contractes a un termini d’un any o dos que els assegura un preu fix durant aquell període (cobertures) i això les manté aïllades d’una alça de preus com l’actual, mentre que d’altres sense cobertures estan més exposades als canvis. Un exemple d’aquest últim cas va ser l’aerolínia portuguesa TAP, que al març va anunciar una pujada dels bitllets per aquesta qüestió.

Notícies relacionades

Amb tot, si la situació s’allarga, les noves cobertures que s’elaborin també seran més elevades i això repercutirà en els nous bitllets, tot i que en aquest cas serà més difícil de percebre. «Cada companyia té una cobertura diferent, però més que un efecte a curt termini jo diria que serà a mitjà i llarg termini», expliquen des d’aquesta patronal. Així ho assegurava també el president d’Air Nostrum, Carlos Bertomeu, fa una setmana, al reconèixer que aquesta qüestió «és preocupant» per l’impacte que tindrà en la compra a futurs del querosè, segons recull Efe. L’aerolínia té cobert el 80% del combustible fins a 2023 a un preu pactat que és la meitat de l’actual. Igual que Iberia, que té cobertures del 60% per a aquest any i del 30% per a 2023, o Ryanair que té el 80% del seu combustible cobert a un preu «molt per sota» de l’actual.

En el cas de l’aerolínia irlandesa, el president executiu del grup, Michael O’Leary, va indicar dimarts que les tarifes d’estiu podrien encarir-se entre un 7% i un 9% respecte a l’any 2019, abans de la pandèmia, al preveure una ocupació superior de la que hi havia abans de la covid, en declaracions a Reuters. «El sector aeri no és aliè a la interacció entre oferta i demanda i això marca el preu. És veritat que en els últims mesos hi ha hagut menys demanda, però a l’estiu puja i això exerceix pressió sobre els preus», expliquen des d’ALA.