Aerolínies

Iberia denuncia el caos en el control policial de la T4 de l’aeroport Madrid-Barajas

El tancament dels filtres automàtics provoca cues a l’aeròdrom madrileny entre les 10 i les 12 del matí

El Ministeri de l’Interior nega «taxativament» que s’estiguin produint cues o retards en els controls

Iberia denuncia el caos en el control policial de la T4 de l’aeroport Madrid-Barajas

M.G

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Llargues cues a la T4 de l’aeroport de Madrid-Barajas aquest dilluns al matí pel control policial de passaports, segons l’aerolínia Iberia. La principal usuària del ‘hub’ madrileny denuncia que el tancament del control automàtic de passaports ha provocat grans cues en l’accés a la terminal i el retard d’alguns vols. En concret, ha sigut entre les 10 i les 12 del matí, sempre segons la versió d’Iberia, quan s’han produït problemes amb els passatgers dels vols a Miami, Chicago i Buenos Aires, en el qual faltaven 100 persones 10 minuts abans de l’hora de sortida de l’avió, que es va retardar per esperar aquests viatgers.

Tot i que el problema d’aquest dilluns s’ha centrat en les màquines de control automàtic, que estaven tancades, segons Iberia, la principal aerolínia espanyola assegura que «des d’abans de Setmana Santa hi ha pocs efectius de Policia Nacional» a l’aeroport madrileny, cosa que ha motivat la pèrdua de 15.000 connexions des de l’1 de març. Per la seva part, fonts del Ministeri de l’Interior «neguen taxativament que s’estiguin produint cues o retards en els controls de passaport als aeroports espanyols», uns filtres policials que, diuen, «es dimensionen respecte al flux de passatgers». Aquestes mateixes fonts fins i tot asseguren que aquesta mena d’informacions són «notícies cícliques que s’ alimenten de manera interessada».

Els passatgers en connexió suposen prop del 30% del trànsit d’Iberia a l’aeroport madrileny i al voltant de la meitat dels vols internacionals, segons fonts de l’aerolínia. El temps mínim requerit per a aquests passatgers, entre que arriba un vol i surt el següent, varia entre 45 i 55 minuts en el cas de connexions amb la mateixa aerolínia dins de la Terminal 4 o, en el seu defecte, de la T4S i 165 minuts per a qualsevol altra companyia que enllaci amb un vol d’Iberia des de qualsevol terminal.

A finals de març, l’Associació de Línies Aèries (ALA), organització que aglutina companyies que sumen el 85% del trànsit aeri a Espanya, ja va advertir sobre un problema de congestió en els controls de passaport i va apressar el Ministeri d’Interior a augmentar el nombre d’efectius policials en aquells aeroports amb més densitat de trànsit internacional per garantir un «trànsit fluid» de cara a la Setmana Santa i la temporada alta d’estiu. En aquest cas, la petició de la patronal aèria va arribar després que es detectés una «preocupant saturació» en els filtres fronterers de l’aeroport de Màlaga, amb esperes «de fins a una hora i mitja».

Notícies relacionades

Segons ALA, «des de l’estiu passat» els aeròdroms de «Màlaga, Alacant, Tenerife Sud, Madrid o els aeroports de les Balears i les Canàries» viuen problemes de saturació en els controls de passaport que s’han acusat especialment per la sortida del Regne Unit de la Unió Europea després del Brexit, cosa que li que ha atorgat la qualificació de tercer país al que és el primer emissor de turistes a Espanya i, per tant, obliga a fer el control pertinent de passaports a aquests viatgers quan arriben a Espanya.

El president d’ALA i també director general d’EasyJet per a Espanya i Portugal, Javier Gándara, ha reclamat en un vídeo que es reforci la «dotació de policies en els controls fronterers dels aeroports» per evitar aquestes cues, o que «excepcionalment, igual que fa Portugal, aquest estiu es permeti que els viatgers britànics puguin utilitzar les màquines automàtiques de passaports que fan servir els passatgers comunitaris» a fi d’«evitar donar una mala imatge del nostre país a tots els turistes que ens visiten».