Consell de Ministres

El Govern convoca un Consell de Ministres extraordinari divendres per aprovar el límit al gas per abaixar la llum

El Ministeri per a la Transició Ecològica treballa en els detalls tècnics per tirar endavant la intervenció del mercat elèctric, després del vistiplau preliminar rebut de la Comissió Europea per activar l’«excepció ibèrica»

El Govern convoca un Consell de Ministres extraordinari divendres per aprovar el límit al gas per abaixar la llum
3
Es llegeix en minuts

El Govern aprovarà el pròxim divendres en un Consell de Ministres extraordinari el reial decret amb què establirà un preu màxim al gas que s’utilitza per produir electricitat per aconseguir abaixar la llum, segons confirmen a El Periódico de España fonts governamentals. L’objectiu inicial era haver aprovat la mesura en el Consell de Ministres d’avui i ahir a la nit des del Ministeri per a la Transició Ecològica encara es veia possible, però es continuen ajustant els últims detalls tècnics que encara estan pendents.

La Comissió Europea va donar aquest dilluns una aprovació preliminar al pla d’Espanya i Portugal de posar durant un any un límit al preu del gas i del carbó que s’utilitzen per produir electricitat de 50 euros per megawatt hora (MW h) de mitjana per aconseguir rebaixar el preu de la llum. Amb aquest límit el preu de la llum en el mercat majorista es quedarà com a màxim entre els 140 i els 150 euros per MW h, en comparació amb els més de 200 euros que marca en les últimes setmanes o el rècord de 545 euros a principis de març. Brussel·les encara ha de donar el vistiplau definitiu una vegada conegui els decrets aprovats pels governs ibèrics. 

El Govern espanyol pretenia aprovar-la aquesta setmana en Consell de Ministres, però s’esgrimeix que encara queden detalls tècnics per perfilar i confia a poder arrencar el nou sistema de preus al més aviat possible, perquè els efectes de la retallada del preu del rebut de la llum es noti ja en la factura del maig.

La Unió Europea ha reconegut l’«excepció ibèrica» que suposa que Espanya i Portugal tinguin més pes de les renovables en la seva producció elèctrica i menys interconnexions amb la resta del continent, i permetrà als dos països prendre mesures excepcionals, que no seguiran la resta de països membres. Però Brussel·les encara ha de controlar que la mesura aprovada pels governs ibèrics no depassa els límits marcats per evitar infringir les normatives comunitàries. 

Amb aquest límit de 50 euros per MW h de mitjana (en un primer moment el mecanisme arrencarà amb un límit de 40 euros per MW h) per al gas es busca rebaixar la llum en el mercat majorista, l’evolució del qual impacta directament en la factura de prop del 40% dels clients domèstics –els 10 milions que tenen contractada la tarifa regulada– i del 70% de clients industrials que compren directament l’electricitat en aquest mercat. El Govern calcula que aquests petits clients i aquestes indústries es veuran beneficiats amb una rebaixa de la seva factura final d’un 30%.

Notícies relacionades

El Govern espanyol pretenia aprovar-la aquesta setmana en Consell de Ministres, però s’esgrimeix que encara queden detalls tècnics per perfilar i confia a poder arrencar el nou sistema de preus al més aviat possible, perquè els efectes de la retallada del preu del rebut de la llum es noti ja en la factura del maig. No obstant, alguns aspectes tècnics del mecanisme no es podran aplicar de manera immediata i hauran d’entrar en vigor progressivament mentre s’adapta el funcionament del sistema elèctric.

La Unió Europea ha reconegut l’«excepció ibèrica» que suposa que Espanya i Portugal tinguin més pes de les renovables en la seva producció elèctrica i menys interconnexions amb la resta del continent, i permetrà als dos països prendre mesures excepcionals, que no seguiran la resta de països membres. Però Brussel·les encara ha de controlar que la mesura aprovada pels governs ibèrics no depassa els límits marcats per evitar infringir les normatives comunitàries.