Problemes a la Zona Franca

La reindustrialització de Nissan torna a retardar-se fins a finals de juliol

  • El fabricant nipó accepta llogar-li directament part dels seus terrenys a Silence per evitar que aquesta marxi fora de Catalunya

La reindustrialització de Nissan torna a retardar-se fins a finals de juliol
3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El procés de reindustrialització de Nissan torna a retardar-se fins a finals de juliol –com a molt aviat– no estarà decidit com quedaran repartits els terrenys que ocupava el fabricant automobilístic. La reunió feta aquest divendres entre l’empresa, els sindicats i l’Administració no va aconseguir tancar cap de les carpetes pendents. El procés per definir les bases del concurs mitjançant el qual es buscarà un llogater que gestioni els terrenys no està liquidat, segons expliquen fonts coneixedores de la reunió. I l’espai de Silence tampoc està concretat, per més que Nissan hauria mostrat el seu compromís de llogar-li directament una parcel·la per accelerar la seva instal·lació i evitar que decideixi implantar-se en un altre territori, segons havia amenaçat el fabricant de motocicletes elèctriques.

Si l’objectiu de la reunió passada –feta el 14 de març– era tenir tancades les bases del concurs per buscar el gestor dels terrenys, l’esmentat objectiu s’ha incomplert. En la cita d’aquest divendres, que ha començat cap a les quatre de la tarda i s’ha allargat fins a gairebé les nou, han aterrat els advocats del Consorci de la Zona Franca (el bufet Roca Junyent) per mirar de cosir jurídicament la composició del trencaclosques. La primera meta és tancar el concurs perquè surti un llogater i que aquest subllogui després els terrenys als diferents projectes que durant els últims mesos s’han anat presentant.

La pretensió és cosir un vestit a mida perquè QEV i el seu ‘hub’ de l’electromobilitat tinguin assegurada una parcel·la majoritària com a sotsarrendadors dins de la Zona Franca i els terrenys de Montcada i Reixac. El problema, segons apunten fonts coneixedores del procés, és que jurídicament és una cosa complicada davant el risc de potencials impugnacions judicials per part d’altres interessats en aquests terrenys. I aquesta és una línia vermella dels sindicats, que han premut des del primer moment perquè dins del procés batejat com a ‘reindustrialització’ hi hagi un projecte industrial i no es reparteixin tots els terrenys entre el sector logístic. Molt més poderós aquest a nivell de capital i influència.

La via concurs retarda l’operació

Els nous terminis previstos són els següents. Dimarts de la setmana que ve els representants de Silence mantindran una reunió amb la comissió de reindustrialització per deixar tancat el lloguer dels seus terrenys. És una línia vermella de Silence quedar-se fora del procés de concurs per a així poder començar al més aviat possible la seva activitat. Sinó ja han amenaçat amb marxar i fins i tot emportar-se la seva inversió fora de Catalunya. Per al Ministeri d’Indústria retenir Silence ha sigut una prioritat des del principi i els sindicats han manifestat aquest divendres la seva predisposició per tancar un acord satisfactori per a totes les parts.

Notícies relacionades

I una setmana després –és a dir, una quinzena des d’aquest divendres– la comissió de reindustrialització tornarà a reunir-se amb l’objectiu aquesta vegada de tancar les bases del concurs mitjançant el qual arrendar els terrenys a un gestor. Llavors s’obriria un termini d’un mes perquè aquells interessats presentin les seves candidatures. Després d’aquell mes, es tancaria un termini i s’obriria un altre termini d’un altre mes perquè la comissió de reindustrialització –formada per Nissan, sindicats, Ministeri d’Indústria, Generalitat de Catalunya i Consorci de la Zona Franca de Barcelona– decideixi quin dels projectes compleix amb els requisits per arrendar els terrenys.

I una vegada tancat aquesta fase, aquest llogater seria l’encarregat de sotsarrendar els 517.000 metres quadrats que deixa Nissan als diferents projectes, industrials –com QEV– i logístics.

Temes:

Nissan Ocupació