Nou gravamen
¿Què és el nou impost sobre del CO2 català i quant et costarà?
L’Agència Tributària de Catalunya (ATC) ja ha publicat el padró definitiu en què figuren els 2,26 milions de vehicles sobre els quals recaurà el nou impost a les emissions de CO2, que recaptarà 65,9 milions d’euros.
Els afectats podran pagar el gravamen, que tindrà un import d’entre 6 i 60 euros, a partir del dia 15 de setembre des de la web de l’ATC.

El pròxim dia 15 de setembre comença el període de pagament del nou impost català a les emissions de diòxid de carboni (CO2) produïdes per vehicles com els cotxes, les furgonetes o les motocicletes. El Govern va publicar l’1 de setembre el padró definitiu dels vehicles sobre els quals recau aquest nou gravamen, amb què la Generalitat preveu recaptar 65,9 milions d’euros aquest any. Els afectats podran abonar l’import corresponent a través de la web de l’Agència Tributària de Catalunya (ATC), des d’on també es pot consultar el padró definitiu.
L’import, en el cas dels turismes, serà d’entre 6 i 60 euros anuals i el començaran a pagar els cotxes amb unes emissions superiors als 120 grams per quilòmetre. Estan afectats per aquest nou impost els turismes de fins a 9 places, els vehicles de fins a un màxim de 3,5 tones i les motocicletes, i l’exercici que es liquidarà ara correspon al 2020. A partir del tribut del 2021, el límit d’emissions es rebaixarà fins als 95 g/km. Vehicles oficials, ambulàncies, cotxes elèctrics, ciclomotors i vehicles de més de 3,5 tones quedaran exempts del tribut. Segons les dades del padró publicades a principis de mes, hi ha un total d’1,65 milions de catalans cridats a pagar l’impost pel CO2 de 2,26 milions de vehicles.
Aquest impost va ser creat el 2017 i la seva regulació es va incorporar a la llei catalana del canvi climàtic, també aprovada el 2017. No obstant, la seva aplicació, que havia d’arrencar el 2018, s’ha anat retardant fins ara per diversos motius, entre ells la pandèmia, que va obligar a reformular el calendari d’aplicació del tribut. Segons el Govern, el gravamen permetrà ingressar en el futur uns 150 milions d’euros l’any que, diuen, destinaran íntegrament als fons pel canvi climàtic i el patrimoni natural.
¿Quant pagaran els cotxes més populars?
La resposta a la pregunta és: depèn. Depèn de la motorització, tot i que hi ha certes certeses, com que els SUV pagaran més que els cotxes compactes i que, sobretot a partir de l’any fiscal 2021, no se’n salvaran gaires híbrids de firmes com Toyota. De fet, el Toyota Corolla, híbrid amb etiqueta ECO, no se’n salvarà a partir de l’any fiscal 2021 al declarar unes emissions de 102 grams de CO2 per quilòmetre.
Per exemple, el propietari d’un Nissan Qashqai, el SUV més venut l’any passat a Espanya segons dades d’Anfac, pagarà sigui quina sigui la motorització elegida. Les versions de gasolina oscil·laran entre els 14,90 euros del motor de 160 CV fins als 20,10 euros del motor de 140 CV. La variant dièsel de 115 CV declara unes emissions de 139 g/km, de manera que l’impost es redueix fins als 10,45 euros.
Més diversa és la situació del Seat León, amb tantes opcions que tindrà versions que paguin l’impost i d’altres que no. Les opcions gasolina pagaran totes entre 1,10 euros i 6,05 euros, mentre que les dièsel se’n deslliuraran totes, igual que l’híbrida endollable i la TGI de gas, tot i que aquesta última pagarà a partir de l’any fiscal 2021. El Cupra León de 300 CV, amb unes emissions de 172 grams, haurà de pagar 33,60 euros.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»