Transports

Raquel Sánchez celebra el 30 aniversari de l’AVE Madrid-Sevilla: «Va canviar la imatge que teníem d’Espanya»

La ministra recalca que aquesta línia de trens «va ser una obra colossal» i el treball «més gran de l’enginyeria ferroviària que s’executava al nostre país»

Raquel Sánchez celebra el 30 aniversari de l’AVE Madrid-Sevilla: «Va canviar la imatge que teníem d’Espanya»
3
Es llegeix en minuts

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha celebrat aquest dijous el 30 aniversari del primer viatge de l’AVE Madrid-Sevilla Santa Justa, un acte en el qual s’ha commemorat l’inici d’aquesta línia que «va canviar la imatge que teníem d’Espanya».

Així ho ha manifestat la ministra durant la seva intervenció en aquest esdeveniment celebrat a l’estació de Sevilla Santa Justa, on ha traslladat que aquesta línia de trens «va ser una obra colossal» i el treball «més gran de l’enginyeria ferroviària que s’executava al nostre país», coincidint el 1992 amb l’Exposició Universal de Sevilla i els Jocs Olímpics de Barcelona.

«Demostrem al món la nostra voluntat de progrés entre els països més avançats d’Europa. L’impuls del Govern socialista va ser determinant per al transport del futur», ha assegurat Sánchez, després de lamentar que «alguns van qualificar de malbaratament» aquesta obra ferroviària que es va inaugurar el 21 d’abril del 1992.

«Aquesta infraestructura va comportar moure cel i terra. Es van executar 470 quilòmetres i l’obra es va portar a altres territoris fins a confeccionar l’actual xarxa», ha ressaltat.

Després d’això, ha assegurat que el 2022 Espanya arribarà als 4.000 quilòmetres de xarxa i que «avui ningú dubta de la contribució al desenvolupament econòmic i la rendibilitat d’aquella aposta».

«El desemborsament va ser de 3.250 milions en aquella època i es va qualificar com la gran segona obra d’enginyeria a Europa, una inversió en la qual no es tenia vocació de ser una illa. Gràcies a aquest impuls, el total de l’invertit ascendeix a 57.000 milions d’euros, així com estan en desenvolupament obres per import d’11.500 milions i la previsió d’Adif és la de destinar més de 12.000 milions fins a l’any 2025», ha traslladat la ministra.

Així mateix, ha assegurat que el Govern «està en la disposició de consolidar el tren» com «el primer mitjà de transport a Espanya». A més, ha fet un homenatge a tots els protagonistes del primer viatge d’aquesta línia de l’AVE.

«Us mereixeu tots vosaltres el nostre reconeixement per la vostra dedicació en aquests anys. Ho hem comprovat els viatgers de Renfe. Aquesta línia va canviar la imatge que teníem del ferrocarril i la imatge d’Espanya. Tot això és el que avui celebrem», ha conclòs Sánchez.

Homenatges

Entre els homenatjats hi ha el maquinista del primer AVE, Alfredo Durán, qui ha volgut recordar a tots els professionals que van contribuir a la posada en marxa d’un projecte que els «va portar moltíssims esforços», així com ha destacat «la complexitat» de la seva inauguració i ha fet menció «molt especialment» al seu company Manuel Gálvez, que «va fer el primer AVE Sevilla-Madrid».

Tampoc ha volgut oblidar la gent d’infraestructures, de manteniment de trens, dels serveis a terra o dels de bord, perquè «l’AVE és una mica més que un tren, és la infraestructura, són els serveis i és el que ens ha fet transformar aquest país».

«En nosaltres, havent sigut partícips d’aquest projecte, sempre anirà il·lusió i l’afany, una cosa que s’ha de mantenir en el temps», ha conclòs.

En l’homenatge també ha participat l’alcalde de Sevilla, Antonio Muñoz, el qual ha cridat l’atenció sobre la «revolució» que va suposar per a la capital sevillana l’arribada de l’AVE fa avui 30 anys, però ha demanat «mirar al futur» i «no quedar-nos en l’enyorança d’aquell any 92» per continuar «apostant i articulant l’Estat» entorn de la xarxa d’alta velocitat.

Així mateix, Muñoz ha reconegut la seva «satisfacció i orgull» pel fet que la ciutat fos objecte d’una «decisió encertada i estratègica» en matèria ferroviària.

Fruit d’aquesta, ha remarcat el primer regidor, Sevilla ha tingut una «transformació urbanística, turística i econòmica» que «senzillament i planerament» no hauria sigut possible si la ciutat no hagués sigut triada per al primer traçat de l’AVE a Espanya. «La Sevilla que coneixem seria diferent» so no hagués sigut seleccionada en el seu moment per al primer trajecte des de Madrid.

Notícies relacionades

Antonio Muñoz ha recordat, finalment, que la capital andalusa forma part de la Xarxa de Ciutats AVE, un organisme en el qual recorda, entre altres qüestions, un calendari d’accions promocionals, que el 2022 seran almenys 39, 18 d’aquestes internacionals.

Quant a la promoció de la Xarxa de Ciutats AVE a l’estranger, recentment s’ha planificat l’assistència a un mínim de 16 fires o esdeveniments de caràcter professional als Estats Units, Alemanya, el Regne Unit, França, Suïssa, Itàlia, Portugal i el Sud-Est Asiàtic.