Projecte

La gigafactoria de Volkswagen a València obre la porta a recol·locar treballadors de Ford Almussafes

La firma alemanya crearà 3.000 llocs de treball a la seva planta de Sagunt, part dels quals podrien arribar de l’excés de mà d’obra que es preveu a la fàbrica de l’oval blau per l’electrificació

icoy29828769 trabajadores empleo ocde160707190206

icoy29828769 trabajadores empleo ocde160707190206

2
Es llegeix en minuts

L’aterratge deVolkswagen al País Valencià per desenvolupar una gigafactoria de bateries per a cotxes elèctrics suposarà la creació de 3.000 llocs de treball. Segons ha pogut saber aquest diari, bona part d’ells podrien provenir de la fàbrica que Ford té a Almussafes i en la qual es preveu que sobri mà d’obra a mitjà termini, fins i tot si rep les adjudicacions per les quals competeix amb Saarlouis (Alemanya), per la inferior càrrega de treball que suposa l’acoblament dels vehicles amb motors de no combustió i les menors vendes que projecta el sector pels canvis en els patrons de mobilitat.

L’anunci de l’establiment de la firma alemanya a Sagunt va ser rebut com un baló d’oxigen per al sector valencià de l’automoció. I és que tant la mateixa multinacional de l’oval blau com tota la indústria auxiliar valenciana travessen seriosos problemes des d’abans de la pandèmia, una conjuntura que s’ha agreujat després de la crisi sanitària per l’escassetat global de semiconductors i que podria mitigar la gigafactoria de bateries.

De fet, els més de 6.000 empleats de la fàbrica de Ford a Almussafes no té assegurada la càrrega de treball més enllà de 2026, quan finalitza el contracte del Kuga. Els altres models aniran desapareixent dels lineals de muntatge progressivament, com va succeir amb el Mondeo fa escasses setmanes. Així, el futur de la planta depèn de guanyar la batalla a Saarlouis i rebre les adjudicacions de dos models elèctrics que la firma dels EUA té pendents d’assignar.

L’aposta de Volkswagen per Parc Sagunt va ser interpretada com un reconeixement a la candidatura valenciana, però el veredicte continua guardat sota set claus a Detroit i no es farà oficial fins al juny. En tot cas, fa temps que els sindicats alerten que Almussafes encara un trienni negre fins llavors per aquesta menor producció i assumeixen que, fins i tot guanyant les adjudicacions, hi continuarà havent un excedent de mà d’obra a partir del 2026, precisament quan començaria a funcionar la planta de bateries.

Des del comitè d’empresa de la planta automobilística apunten que part d’aquests treballadors que sortirien de Ford Almussafes durant aquest període de temps podrien ser reabsorbits per la gigafactoria de Volkswagen a Sagunt. El portaveu d’UGT-Ford, José Luis Parra, no confirma aquest punt però apunta que aquesta és l’estratègia que ha seguit la companyia alemanya durant el seu desplegament d’aquestes infraestructures a Europa.

Notícies relacionades

«Volkswagen sempre ha instal·lat les seves gigafactories buscant nuclis amb alta activitat de la indústria de l’automòbil perquè planifica la reabsorció dels llocs de treball excedents que es preveuen en les plantes de fabricació de vehicles. De fet, a Alemanya ja ha anunciat que recol·locarà més de 1.000 empleats d’una fàbrica tradicional en una de bateries», assegura Parra a aquest diari.

I és que, a més de les bones connexions i la reducció de costos logístics que ofereix la ubicació de Parc Sagunt II a Volkswagen, la companyia també va tenir en compte el gran nombre de personal qualificat al qual té accés al País Valencià gràcies a l’ecosistema creat en l’entorn de Ford, un aspecte decisiu a l’hora de prioritzar el municipi valencià per davant d’altres competidors com Extremadura, Catalunya o Aragó.

Temes:

Empreses