Sectors

El Banc Sabadell més turístic

L’entitat compta amb el 25% del mercat relacionat amb finançament d’hotels, càmpings i agències de viatges

Complex turístic a Cancún, Mèxic.

Complex turístic a Cancún, Mèxic. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Banc Sabadell té pes en el sector turístic. Molt. De fet, té una quota de mercat d’aproximadament un 25% que en comptes d’ampliar haurà fins i tot de reduir per satisfer el Banc Central Europeu (BCE), que prefereix una menor exposició als sectors, malgrat que el banc assegura que té molt acotat el risc. L’especialització, afirmen, permet un control de riscos molt estricte, però l’autoritat monetària no vol disgustos com els que van desencadenar la crisi financera el 2008 amb el sector de la construcció. Una de les obsessions de l’equip que porta aquest negoci és el control de riscos, que està molt acotat, segons asseguren.

El turisme s’ha convertit en un objecte de disputa entre les entitats financeres atès el seu pes a Espanya. CaixaBank també disposa d’una unitat especialitzada en aquest negoci, de la qual també reclama el lideratge. I és que es tracta d’una activitat essencial en l’economia espanyola. Abans de la pandèmia, el sector del turisme representava el 12,4% del producte interior brut (PIB), mentre que el 2020 es va desplomar fins al 5,5% com a conseqüència del confinament i les restriccions que va provocar l’expansió del coronavirus. L’any passat va superar el 7% i està previst que vagi recuperant més pes amb la tornada de la normalitat.

Uns 5.000 milions

La divisió del Sabadell, que inclou hotels, càmpings i agències de viatges (no formen part d’aquest àmbit ni l’oci ni la restauració), es va crear el 2013 i mou un volum de negoci anual d’uns 5.000 milions d’euros, dels quals 3.600 milions són de 14.000 clients del sector a Espanya, que inclouen des de grans cadenes hoteleres fins a negocis turístics petits i mitjans. Set de cada 10 d’aquestes empreses es troben al litoral mediterrani, essencialment a Catalunya, el País Valencià, Andalusia, les Balears i les Canàries. La resta, uns 1.400 milions, són inversions dels clients del sector a l’exterior, especialment a la zona del Carib, segons afirmen al Sabadell.

Notícies relacionades

L’equip especialitzat, liderat per Pere Cases, anterior responsable territorial del banc a Catalunya, compta amb el reforç de determinades oficines en les quals hi ha gestors només tenen clients del sector turístic i hoteler. Aquesta divisió, que ha anat guanyant pes amb el transcurs dels anys, compta amb els principals operadors del sector, tant de grans dimensions com de petites i mitjanes empreses.

A més de gestionar els seus recursos i concedir crèdits a mida de les seves necessitats, el banc presta serveis molt específics que van des d’una assegurança per a l’hotel fins a la seguretat en el cobrament de les reserves, el finançament especialitzat i el rènting. De fet, cada vegada més s’estén en el negoci turístic el rènting d’elements que no formen part del nucli del negoci, com els televisors, matalassos o plaques fotovoltaiques als hotels. Una de les apostes del sector és l’eficiència energètica, que també es dediquen a finançar, expliquen des del banc. I és que els recintes hotelers i turístics han hagut de canviar la manera d’explotar els seus immobles donant prioritat a la sostenibilitat, l’eficiència en el consum energètic i l’economia circular, que són aspectes que el banc també finança.