Comerç

Les ferreteries catalanes preparen una llista negra de fabricants «deslleials»

Les petites empreses del sector denuncien que diversos grans proveïdors venen més barat a les seves plataformes digitals que a elles

Les ferreteries catalanes preparen una llista negra de fabricants «deslleials»

Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Enmig d’una pandèmia, una guerra, una inflació disparada i una indústria que supura per diversos flancs, el que més preocupa la ferreteria catalana és el comerç ‘online’ de les grans multinacionals. Tant, que el sector treballa en una llista negra de fabricants i proveïdors que venen a les seves pròpies plataformes digitals més barat del que els ofereixen a ells el producte. El Gremi de Ferreteria de Catalunya ha elaborat per primera vegada un baròmetre que analitza la situació del sector i que reflecteix que més de la meitat dels seus petits empresaris (52%) coincideixen a assenyalar aquest tipus de pràctiques com un dels perills més grans per al seu negoci.

Es refereixen, sobretot, als fabricants de productes de gran rotació i que subministren bona part de l’estoc a aquests establiments i fins i tot els recomanen a quins preus vendre’ls. «Aquests fabricants estan creant plataformes industrials en què ofereixen aquests mateixos productes a l’usuari final amb reduccions de preu», exposa el president d’aquesta associació, Andreu Maldonado. «En molts casos a un ferreter li surt molt més a compte comprar el material a Amazon que a la seva pròpia central», exemplifica.

En concret, segons detalla la institució a l’informe, algunes ferreteries haurien de vendre els seus productes per sota del preu de compra, és a dir, «no només es quedarien sense marge –apunta el text–, sinó que perdrien diners amb cada producte, cosa que les portaria al tancament en setmanes».

Aquest baròmetre indica que un producte pot arribar a ser fins i a un 40% més barat en una d’aquestes plataformes (tot i que la diferència més habitual oscil·la entre un 11% i un 20%), i que nou de cada deu ferreteries no poden competir amb aquesta rebaixa.

«Europa controla i penalitza que no es vengui per sota del preu de cost, però la realitat és que malgrat trobar productes professionals a Amazon per sota del nostre cost, no podem demostrar que qui l’està oferint el ven per sota del que li ha costat a ell», planteja Maldonado. En altres paraules, no hi ha manera de demostrar que una d’aquestes empreses se salta les normes.

Amazon, exclòs

Davant aquest escenari, el Gremi de Ferreteria ha decidit actuar de manera independent. L’associació ja treballa en una llista negra de proveïdors que venen per sota del preu de mercat, una mesura avalada pel 75% dels empresaris consultats. Poca cosa avança Maldonado sobre els noms que figuren en aquesta llista, perquè fer-la pública forma part de la segona fase d’aquesta estratègia, però sí que confessa que Amazon n’està exempta: el problema, justifica, és la companyia que marca el preu de referència.

«Des de fa uns cinc anys, ens arriba de tot arreu que el comerç de proximitat s’ha de preparar per a l’omnicanalitat, perquè l’usuari tingui accés als productes tant en l’entorn digital com en el físic», afirma Maldonado. «Però l’omnicanalitat de veritat, la que genera valor, és aquella que no relaciona el món digital amb l’‘outlet’ o la millor oferta, sinó amb la comoditat o el millor accés», remata aquest empresari, que defensa per tots els mitjans que el sector no té cap por de la tecnologia o de modernitzar-se i que el que critica és «la falta de lleialtat» d’unes multinacionals que amb aquesta guerra de preus, afegeix, «posen en risc la confiança del client amb el comerç de proximitat».

Situació financera

Notícies relacionades

El baròmetre també es fa ressò, precisament, de la situació econòmica del comerç local ferreter de Catalunya. Segons les seves dades, hi ha prop de 1.200 punts de venda en la comunitat (siguin establiments de barri o una mica més industrials), que ocupen 13.000 persones, i que, a diferència d’altres sectors, van viure un moment considerablement dolç el 2020 que ara està fent aigües. «La situació de pandèmia i el confinament va suposar un bon any per a la meitat dels negocis del sector, perquè es van multiplicar les reparacions i les reformes a la llar», justifica l’informe. De fet, l’any de l’arribada de la covid va ser dolent per a només el 25% de la mostra, mentre que prop de la meitat fan una valoració bona o fins i tot millor.

En canvi, el panorama empitjora el 2021: només un 26% de les ferreteries estan més que satisfetes amb el seu acompliment l’any passat i el percentatge de professionals que el defineixen com un exercici dolent o molt dolent ascendeix 5 punts. Quant al 2022, la lectura és dual: hi ha menys ferreteries que esperen un any bo (22%), però també es redueix el nombre d’empreses pessimistes, que se situa en el 20%.

Temes:

Consum Comerç