Negoci a l’alça

Alimentaria | Restaurants sense cuina

La cinquena gamma es reafirma com a solució a la crisi ‘horeca’ i la falta de personal qualificat

Alimentaria | Restaurants sense cuina
4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els aliments a punt per menjar, coneguts com de cinquena gamma, s’estan reafirmant com a solució per a bars, restaurants i hotels que pugnen per sortir de la crisi pandèmica. La fira Alimentaria mostra alguns dels exemples d’aquest tipus de productes, tot i que bona part del mercat tendeix a traslladar-se a fires especialitzades en producte gurmet, al qual tendeixen a aspirar les marques. En la cinquena gamma s’hi inclouen productes elaborats, cuinats i envasats, i per tant en la majoria dels casos ja estan a punt per consumir. Alguns precuinats o preelaborats també coquetegen amb aquesta designació, a l’haver arribat a nivells de qualitat i preu superior. Tot això conforma una categoria de productes a l’alça, en uns moments en què la contractació de personal és prudent i s’ha produït un veritable èxode de professionals de la cuina i la restauració en general cap a altres sectors de l’economia. Molts professionals del sector de la restauració han passat a treballar per exemple en la distribució, en què els salaris i les condicions de treball tendeixen a ser millors.

Les cadenes de distribució disposen cada vegada més d’espais a les botigues, el mercaurant, on s’obren pas noves línies de negoci relacionades amb a preparat per menjar. El mateix president de Mercadona, Juan Roig, va passar aquest dimarts per l’estand d’Artesanía de la Croqueta, una firma tarragonina de Constantí que ofereix un ampli ventall de croquetes (25) i altres preparats (ull al caneló XXL variat de galta amb ceps). En la ruta firal de Roig es van incloure variades firmes, amb especial èmfasi també en les estrangeres, mostra de l’interès del gegant de la distribució en noves possibilitats d’aprovisionament i millora de l’oferta amb nous proveïdors. Però per Juan Manuel Ulloa, responsable d’Artesanía de la Croqueta, s’ha de ser acurat a l’hora de situar un producte de cinquena gamma que vol ser protagonista al restaurant en el lineal del supermercat. Segons la seva opinió, el plat preparat de qualitat és una sortida d’èxit en aquests moments, quan és necessari estalviar en personal i és complicat trobar bons cuiners. A més, amb unes croquetes ben acompanyades és possible mantenir un bon servei de restauració a hores avançades en un hotel, per exemple, afirma. 

El canal gurmet també s’ha diversificat. Un exemple dels especialistes gurmet, la firma Cien Fuegos, és una mostra de les possibilitats de la cinquena gamma actual i del que poden aconseguir els restaurants per mantenir contents els clients. Però la competència és elevada i sorgeixen firmes que prefereixen proposar plats derivats de l’artesanal i intenten donar protagonisme a la tècnica. Així, un gegant com Audens ofereix croquetes amb farcit a Alimentaria, inabastables sense eines adequades. I per als que busquen conjugar tècnica i classicisme un altre exemple és el de La Quinta de Tabladillo, que posarà a la venda aquest estiu un garrí de Segòvia prerostit a baixa temperatura. Ha sigut el premi Innoval 2022 d’Alimentaria i aspira a ocupar espai tant en restaurants com en supemercats. Envasat al buit, no necessita ni tan sols un congelador per conservar-se (almenys quatre mesos d’espera per al seu consum). I també comercialitzen el cap de garrí rostit, tot una proposta en temps de vegetarianisme creixent.  

Notícies relacionades

Les diferents alternatives porten a la restauració sense cuines ni cuiners, però sí amb forn o fregidores. El mateix Juan Roig reconeixia en la presentació de resultats de Mercadona del 2021 que segons la seva opinió en 20 anys les vivendes no tindran cuina. No obstant, la venda de menjar preparat per menjar que ha posat en marxa Mercadona no ha aconseguit encara la rendibilitat. 

Per als referents de la cinquena gamma per a tots els públics, Paellador, el producte preparat per menjar per a la restauració viu uns moments de clar creixement. Responsables de la firma destaquen que l’element que impulsa les vendes en aquests moments és la falta de prou personal als restaurants, cosa que obliga a oferir alternatives al menú que s’adaptin a les necessitats de l’establiment postpandèmic. Però Paellador també ha hagut d’adaptar-s’hi i ha sofisticat el seu catàleg de productes. De la paella adequada per al turista (ara escàs) s’ha passat a dividir en tres la gamma d’alternatives i a oferir una dotzena de paelles diferents, algunes vegetarianes. Però la matriu de Paellador disposa de cinc marques. Comercialitza plats que van des de les tripes, a la cua de toro, el bacallà a la biscaïna, pollastre teriyaki, cremes, pastes... Una cinquantena de plats. Però el mercat és competit i el que s’ofereix ha d’estar per sobre del que es ven al súper. Els arguments de venda són econòmics per al restaurant, no es necessita personal qualificat, no hi ha excedents ni minves... Quan no hi ha activitat el producte no es fa malbé. És una alternativa clara a confinaments o tancaments d’activitat. Ideal en moments d’inestabilitat i provisió.