Cita tecnològica global

El saló de ‘start-ups’ del Mobile s’acosta al desplegament precovid

El 4YFN compartirà instal·lacions per segon any amb el MWC i engega amb 600 empreses expositores, un 80% de les que va tenir el 2019

El saló de ‘start-ups’ del Mobile s’acosta al desplegament precovid

RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en start-ups, sector emprenedor

ver +

A un sector en un dels seus moments més dolços, un congrés que es disposa a reprendre el vigor que tenia abans de la pandèmia. Mai el teixit emprenedor català havia captat tants diners en operacions de finançament com el 2021. De fet, les ‘start-ups’ europees mai havien viscut un moment tan favorable en termes de rondes d’inversió i de diners captats amb elles. No és estrany, llavors, que el saló que reuneix les empreses tecnològiques emergents dins del Mobile World Congress estigui d’allò més optimista. «És clarament una edició de recuperació», afirma el director general d’aquest esdeveniment, el 4 Years From Now (4YFN), Pere Durán. «Som molt optimistes», diu.

Aquest saló essencialment pensat per als emprenedors es posa en marxa aquest dilluns dins del Mobile (abans de la covid hi havia 3 quilòmetres entre un esdeveniment i un altre) i amb xifres que efectivament recorden les de llavors. L’organització assegura que aquest any exposen en el 4YFN entorn de 600 ‘start-ups’, una xifra que suposa recuperar gairebé el 80% de l’oferta del 2019 (unes 760) i superar en un 50% el panorama de l’any passat. A més, gairebé la meitat seran empreses de fora d’Espanya, una proporció que també s’acosta al 60% d’expositors internacionals que van captar en l’última edició abans de la pandèmia, i tot en un pavelló fins i tot una mica més gran que el de llavors.

Així mateix, al compartir espai amb el congrés principal, el potencial de visites és fins i tot més gran. En l’edició del 2019, el 4YFN va atraure 23.000 visitants; en el congrés cancel·lat del 2020, n’esperaven prop de 25.000, i aquest any, el Mobile en el seu conjunt estima que transitaran pels seus espais unes 60.000 persones.

«L’ecosistema està encantat de ser tan a prop de la gran empresa, perquè els genera unes oportunitats de negoci que a Montjuïc [on se celebrava habitualment el 4YFN] eren molt complicades», afirma Durán. En aquesta línia, per al director general de l’esdeveniment, l’objectiu principal és que durant el congrés es faci molt negoci, i, tal com ell ho veu, el panorama més que hi convida. Primer, per la proximitat física amb la gran empresa; segon, perquè la seva fam d’innovació a través de les ‘start-ups’ és enorme; tercer, perquè s’espera que assisteixin a l’esdeveniment grups inversors amb carteres de 17.000 milions d’euros en total. 

Bon moment financer

En general, contextualitza Durán, hi ha molts recursos financers disponibles i això vol dir que és un bon moment per emprendre i per treure projectes digitals. A això, aquest portaveu suma que conflueixen molts canvis de comportament del consumidor. «I quan hi ha canvi, hi ha oportunitats», diu.

En aquest sentit, el 4YFN també funciona com a termòmetre per mesurar les àrees amb més moviment. Aquest any, un 20% de les empreses que participen operen al sector del ‘software as a service’ (sistemes informàtics sota subscripció); un 18%, en el de la salut; un 15%, en el de la mobilitat i les solucions pensades per a les ciutats intel·ligents; i entorn d’un altre 15%, en el de l’educació, una de les grans apostes d’aquest any. L’altra novetat d’aquesta edició serà el protagonisme que prendrà l’esport, àrea a què aquest saló per a les ‘start-ups’ dedicarà totes les conferències de l’últim dia de congrés. 

Notícies relacionades

«Nosaltres sempre hem sigut molt forts en ‘start-ups’ de ‘business-to-business’ [solucions per a negocis], però el que ja fa anys que veiem i que serà la gran tendència d’aquest any és la digitalització de les indústries verticals i com la connectivitat està canviant aquestes indústries generant nous models de negoci», diu Durán.

L’altre gran punt fort de la versió 2022 de l’esdeveniment, segons aquest responsable, serà la presència internacional. «És la gran diferència amb qualsevol altre esdeveniment d’emprenedoria tecnològica de l’estat», afirma. L’exemple més simptomàtic és la tornada de les ‘start-ups’ japoneses: l’agència governamental que les presenta va ser una de les baixes del saló celebrat extraordinàriament l’estiu de l’any passat pels estralls que encara provocava la covid llavors.