Comptes públics
La covid va costar 4.220 milions a la Generalitat el 2021
El Govern xifra en 4.220,7 milions d’euros l’impacte de la covid-19 en les seves finances de l’any passat, cosa que suposa un 1,8% del PIB. D’aquesta quantitat, 3.909 milions provenen de les despeses addicionals i 311,8 milions de la minva d’ingressos –sense tenir en compte les ajudes a la solvència financera–.
Ho ha explicat el secretari general d’Economia i Hisenda de la Generalitat, Jordi Cabrafiga, en la comissió parlamentària homònima, en què ha comparegut per informar sobre els fons transferits pel Govern central el 10 de setembre. El 2020, aquest impacte total entre ingressos i despeses va ascendir als 5.213,8 milions d’euros, cosa que va suposar un 2,4% del PIB, amb 3.601 milions provinents de les despeses i 1.612 milions dels ingressos.
El secretari general ha explicat que, de les ajudes a la solvència financera, el Govern central va transferir 993,3 milions d’euros per al sector econòmic i productiu, cosa que ha qualificat de bona notícia però ha criticat la complexitat de la seva gestió.
«Dels 993,3 milions d’euros, es van posar tots a disposició de les empreses, i quant a petició de les empreses, el total ha sigut de 841 milions d’euros. Aquí creiem que hi haurà empreses que a data de 31 de desembre no se’ls va atorgar ajudes i que han presentat al·legacions», ha explicat Cabrafiga, i ha dit que previsiblement la xifra augmentarà.
Cabrafiga també ha explicat que els fons extraordinaris per covid concretats per a Catalunya van ser de 2.161 milions d’euros, dels quals el 70% va arribar al setembre i el 30% al novembre, i que la Generalitat va avançar 500 milions per generar crèdit al febrer.
De la despesa total, que ascendeix a 3.909 milions d’euros, els 2.161 suposen el 55%, cosa que suposa que la resta (45%) va sortir de la repriorització de la despesa, del fons de continència o augmentant el marge de dèficit per part de l’Administració catalana.
Cabrafiga ha insistit a reclamar al Govern central que s’habilitin fons extraordinaris covid-19 per al 2022, com n’hi va haver el 2020 i el 2021, i ha demanat el recolzament de tots els grups parlamentaris, fent una petició especial al PSC.
Notícies relacionadesDe l’impacte en les despeses, que ascendeix a 3.909 milions d’euros, 2.027 provenen de despesa directa sanitària i sociosanitària, mentre que la resta és despesa indirecta, amb 1.881,7 milions d’euros. La despesa indirecta està composta per despeses originades per la situació d’emergència, despeses provinents de noves polítiques i despesa causada per la caiguda de l’activitat econòmica i la pèrdua de llocs de treball.
Quant als ingressos, hi ha un impacte de 94 milions per la caiguda de la recaptació i de 217,8 milions per la caiguda d’altres ingressos públics, que sumen un total de 311,8 milions d’euros. Aquests impactes en el compte d’ingressos provenen de noves polítiques, com la reducció d’impostos o l’ajornament fiscal, la caiguda de l’activitat econòmica, i altres impactes no relacionats amb la covid-19, com la disminució de l’estimació de les transferències del model de finançament.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- L’H, centenari com a ciutat | els veïns "És una qüestió de resistència"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- A Sant Adrià Trobat un cadàver al mar a prop del Fòrum de Barcelona
- Estrena el 2026 Eduardo Casanova revela que té el VIH en un documental de Jordi Évole
- El PP cita Zapatero al Senat per la seva relació amb el directiu de Plus Ultra detingut
- Concert solidari Oques Grasses, Morad, Lluís Llach i Bad Gyal encapçalen el gran concert per Palestina del Palau Sant Jordi
- Esports de neu Bitllets de Rodalies Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat per anar a diferents estacions d'esquí de Catalunya amb forfet inclòs: com adquirir-los
