Barco petroler

Repsol inicia accions legals contra l’armador del ‘Mare Doricum’ per l’abocament de petroli del Perú

L’empresa considera que l’accident va ser causat per un desplaçament brusc del petroler ‘Mare Doricum’, que va destrossar les mangueres i el sistema de descàrrega

Repsol inicia accions legals contra l’armador del ‘Mare Doricum’ per l’abocament de petroli del Perú
3
Es llegeix en minuts

Repsol ha iniciat accions legals contra l’armador del barco petroler Mare Doricum per l’accident que va produir a mitjans de gener el vessament de més de 10.000 barrils de petroli en aigües del Perú.

A través dels seus advocats, el grup espanyol ha presentat una reclamació davant els propietaris del ‘Mare Doricum’ i les seves companyies d’assegurances, que suposa l’inici del procés de cobertura pels danys ocasionats pel vessament de petroli, van indicar en fonts de la companyia a Europa Press.

Segons avança aquest dilluns ‘El País’, l’empresa considera que l’accident va ser causat per un desplaçament brusc del petroler ‘Mare Doricum’ que va destrossar les mangueres i el sistema de descàrrega.

Així, a través Refinería La Pampilla (Relapasaa), l’energètica ha iniciat el procediment i ha exigit, en primer lloc, l’aportació de garanties al Perú que cobreixin tant els danys mediambientals com els directament soferts per tercers com pescadors, comerciants i treballadors de la zona, així com totes les despeses en què ha incorregut Relapasaa en les tasques de reparació i neteja.

Divendres passat, representants de Repsol van comparèixer en comissió en el Congrés peruà per explicar la seva resposta en vista del vessament de petroli i el pla de neteja i remediació posat en marxa després d’aquest per la companyia.

El president de Repsol Perú, Jaime Fernández-Cuesta, i el director d’Optimització, Logística i Vendes de Refino Perú, Luis Vásquez, també van exposar les accions socials de l’empresa per recolzar les comunitats afectades per aquesta fets, facilitant, a més, la documentació requerida i comprometent-se a entregar per escrit la informació detallada sol·licitada per la comissió.

Tasques de neteja

Així mateix, van destacar que, ara per ara, les accions de neteja ja arribaven a un avenç superior al 67%, i es comprometien a «tornar el litoral peruà al seu estat natural».

Al llarg d’aquest mes de febrer la companyia preveu que es culminarà la primera etapa del pla de resposta, que involucra alta mar i platges més accessibles, i al març, les zones d’accés difícil.

Repsol ha desplegat un contingent de gairebé 2.500 persones destinades a la neteja i ha implementat l’ús de tecnologia d’última generació per al rastreig satel·litari i en temps real.

A més, el grup ha desplaçat al país els millors especialistes en fets d’aquesta naturalesa, com les empreses Environmental Resources Management (ERM), Lamor i OSRL.

Igualment, fins ara Repsol ha arribat a acords i actes de col·laboració amb 34 col·lectius de pescadors i comerciants de les localitats de Chancay, Ancón, Santa Rosa i Ventanilla, entre d’altres, que comprenen més de 2.400 persones.

El Perú reconeix avenços

Aquest cap de setmana, el ministre de medi ambient del Perú, Modesto Montoya, va reconèixer la tasca de la petroliera espanyola Repsol en la neteja del cru abocat a les costes peruanes, tot i que va mostrar-se preocupat perquè sigui un compromís «superficial».

«Hi ha una neteja de les costes avançada, però només la part superficial. A les illes que hem visitat veiem espuma, hi hem trobat unes 200 aus mortes, 1.000 aus afectades, i la companyia Repsol encara no comença la neteja d’aquesta espuma», va afirmar Montoya en declaracions recollides per l’emissora peruana RPP.

Notícies relacionades

Divendres passat, l’organisme d’avaluació i fiscalització ambiental (OEFA) del país també va anunciar que imposava una multa de 460.000 sols (uns 108.000 euros) a Repsol per incompliment de la primera mesura ordenada, relacionada amb la identificació de les zones afectades en l’emergència ambiental.

A més, l’organisme del país remarca que aquestes sancions es podrien continuar aplicant «de manera successiva fins que se n’acrediti el compliment».