Automòbil

L’encaix de Silence i el ‘Hub’ retarda la reindustrialització de Nissan

  • La consultora QEV té 15 dies per presentar un pla de viabilitat financera que justifiqui la necessitat de quedar-se amb les fàbriques de Zona Franca i Montcada

L’encaix de Silence i el ‘Hub’ retarda la reindustrialització de Nissan

Jordi Otix

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El procés de reindustrialització de Nissan entra en punt mort. El dissens sobre l’encaix de Silence i la seva compatibilitat amb el ‘Hub’, liderat per QEV, als diferents terrenys que deixa el fabricant nipó a Catalunya està retardant l’última fase d’aquest. Dins de la comissió de reindustrialització estan representats el Ministeri d’Indústria, la Conselleria d’Empresa, els sindicats i Nissan i per tancar el mapa de quines empreses es quedaran les factories de Zona Franca, Sant Andreu i Montcada i Reixac han d’arribar a un consens. Consens, que després de la reunió celebrada aquest dijous a la tarda, que de moment no existeix. La sortida que han trobat les parts és donar 15 dies a QEV perquè presenti un informe de viabilitat i solvència que acrediti detalladament les produccions que pretén i que justifiqui la necessitat de quedar-se amb els terrenys de Zona Franca i Montcada.

La comissió està dividida en dos bàndols. D’una banda, hi ha el Ministeri d’Indústria, que advoca clarament perquè sigui Silence, el fabricant de motocicletes elèctriques i que aspira a produir utilitaris elèctrics petits, qui vagi a Montcada. Aquests són uns terrenys especialment cobejats, ja que són els únics de propietat exclusiva de Nissan i el traspàs és més senzill. I després hi ha els sindicats, que advoquen per cedir Montcada –i tota la seva maquinària d’acoblament– al ‘Hub’. Això permetria que la gran fàbrica de Nissan, la de Zona Franca i que està destinada al ‘Hub’, pogués tenir més produccions i és per això que els sindicats veuen amb millors ulls aquesta via.

Indústria prefereix lligar Silence, amb un projecte «sòlid», segons coincideixen diverses fonts, i així diversifica el repartiment de terrenys. L’alternativa per a Silence, de no recalar a Montcada, és compartir una part els terrenys de Zona Franca amb el ‘Hub’. Una opció que ja se li va plantejar el mes passat en la reunió anterior i que va disgustar, segons coincideixen a assenyalar diferents fonts, aquesta firma participada per Acciona. La Generalitat, per la seva banda, prioritza no perdre aquesta inversió, tot i que també veuria amb bons ulls que aquesta s’ubiqués en un altre espai mentre es quedés a Catalunya.

Notícies relacionades

Les divergències d’opinions que ja van apuntar en la reunió del mes passat han marcat la reunió d’aquest dijous. Que el propietari dels terrenys de Sant Andreu mantingui la seva intenció de despenjar-se del procés de reindustrialització no hi ajuda. Aquí la Generalitat valorava una permuta de terrenys amb altres ubicacions de valor cadastral similar i propietat de l’Incasòl. Una cosa que hauria sigut un incentiu per als propietaris que, segons van al·legar, pretenien renovar les naus industrials per tornar a llogar-lo en millors condicions. No obstant, aquesta via no ha prosperat, segons apunten fonts coneixedores de la reunió d’aquest dijous.

El procés de reindustrialització avança a contrarellotge i la data del 31 de març està remarcada en vermell. Un dels motius és que el procés està assessorat per la consultora KPMG, que centralitza les ofertes, dinamitza les reunions i connecta els interessats amb les parts. I el contracte amb aquesta, de moment, venç a l’abril. Els sindicats també pressionen per accelerar el procés, ja que la prestació d’atur dels ex de Nissan es va consumint i com més tardin el ‘hub’ (i Silence) a instal·lar-se, més tardaran a començar a produir i més tardaran a contractar els 1.600 empleats que deixa el fabricant nipó rere seu.     

Temes:

Nissan Ocupació