Clatellada judicial
La justícia europea tomba el model 720 per declarar els béns a l’estranger
El Tribunal de Justícia de la UE sentencia que les restriccions a la lliure circulació de capitals que imposa són desproporcionades

La legislació nacional que obliga els residents fiscals a Espanya a declarar els seus béns o drets situats a l’estranger –des de béns immobles fins a comptes bancaris, actius, fons propis, patrimoni de tota mena d’entitats així com assegurances de vida i invalidesa– vulnera el dret comunitari. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha sentenciat aquest dijous contra la controvertida llei espanyola, promoguda per l’exministre del PP, Cristobal Montoro, al considerar que imposa restriccions a la lliure circulació de capitals «desproporcionades».
Segons el tribunal europeu, Espanya ha incomplert les seves obligacions respecte al principi de lliure circulació de capitals perquè l’obligació de presentar el model 720 i les sancions derivades de l’incompliment d’aquesta obligació, que no tenen equivalent respecte als béns o drets situats a Espanya, estableixen una diferència de tracte entre els residents a Espanya, en funció del lloc de localització dels seus actius.
Notícies relacionades«Aquesta obligació pot dissuadir els residents d’aquest Estat membre d’invertir en altres estats membres, impedir-los fer-ho o limitar les seves possibilitats de fer-ho, i constitueix, per tant, una restricció a la lliure circulació de capitals», afirmen els jutges que reconeixen que, tot i que la controvertida legislació podria estar justificada per garantir l’eficàcia dels controls fiscals i lluitar contra el frau i l’evasió fiscal, conclouen que va més «més enllà del que és necessari» per arribar a aquests objectius.
La Comissió Europea ja va emetre el febrer del 2017 un dictamen motivat contra la legislació espanyola qüestionada al considerar que determinats aspectes de la llei que obliga els residents fiscals a declarar els seus béns o drets situats a l’estranger, a través d’un formulari anomenat ‘model 720’, eren desproporcionats. Segons aquesta, els residents a Espanya que no declarin o declarin de manera imperfecta o tard els béns i drets que posseeixen a l’estranger s’exposen a la regularització de l’impost degut per les quantitats corresponents al valor d'aquests béns o drets, fins i tot quan aquests hagin sigut adquirits durant un període ja prescrit, així com a la imposició d’una multa proporcional i de multes de quantitat fixa específiques.
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Dos morts en un incendi agrícola a la Segarra
- Sense telèfon, sense diners, sense llit fix
- Tall de llum Una avaria deixa 1.200 abonats sense electricitat durant tota la nit a Barcelona
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Accident sense ferits Mig arbre de grans dimensions cau sobre la calçada del carrer Entença
- Universitat Catorze universitàries acusen un catedràtic de la UB d’abús sexual
- Sector bancari El Sabadell defensa la venda de TSB: «Avui valem més que ahir»
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava