Clatellada judicial
La justícia europea tomba el model 720 per declarar els béns a l’estranger
El Tribunal de Justícia de la UE sentencia que les restriccions a la lliure circulació de capitals que imposa són desproporcionades

La legislació nacional que obliga els residents fiscals a Espanya a declarar els seus béns o drets situats a l’estranger –des de béns immobles fins a comptes bancaris, actius, fons propis, patrimoni de tota mena d’entitats així com assegurances de vida i invalidesa– vulnera el dret comunitari. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha sentenciat aquest dijous contra la controvertida llei espanyola, promoguda per l’exministre del PP, Cristobal Montoro, al considerar que imposa restriccions a la lliure circulació de capitals «desproporcionades».
Segons el tribunal europeu, Espanya ha incomplert les seves obligacions respecte al principi de lliure circulació de capitals perquè l’obligació de presentar el model 720 i les sancions derivades de l’incompliment d’aquesta obligació, que no tenen equivalent respecte als béns o drets situats a Espanya, estableixen una diferència de tracte entre els residents a Espanya, en funció del lloc de localització dels seus actius.
Notícies relacionades«Aquesta obligació pot dissuadir els residents d’aquest Estat membre d’invertir en altres estats membres, impedir-los fer-ho o limitar les seves possibilitats de fer-ho, i constitueix, per tant, una restricció a la lliure circulació de capitals», afirmen els jutges que reconeixen que, tot i que la controvertida legislació podria estar justificada per garantir l’eficàcia dels controls fiscals i lluitar contra el frau i l’evasió fiscal, conclouen que va més «més enllà del que és necessari» per arribar a aquests objectius.
La Comissió Europea ja va emetre el febrer del 2017 un dictamen motivat contra la legislació espanyola qüestionada al considerar que determinats aspectes de la llei que obliga els residents fiscals a declarar els seus béns o drets situats a l’estranger, a través d’un formulari anomenat ‘model 720’, eren desproporcionats. Segons aquesta, els residents a Espanya que no declarin o declarin de manera imperfecta o tard els béns i drets que posseeixen a l’estranger s’exposen a la regularització de l’impost degut per les quantitats corresponents al valor d'aquests béns o drets, fins i tot quan aquests hagin sigut adquirits durant un període ja prescrit, així com a la imposició d’una multa proporcional i de multes de quantitat fixa específiques.
- Un incendi al Baix Ebre crema 570 hectàrees, el 90% als Ports
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent
- A Barcelona Els Mossos abaten un home que va matar el seu germà d'un tret i es va atrinxerar a Calldetenes
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- Successos D’Horta de Sant Joan a l’Empordà i Montserrat: els grans incendis que han castigat Catalunya les últimes dècades
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- Proposició al Congrés El PP rebutja que Catalunya pugui recaptar l’lRPF i deixa la llei en mans dels socis d’investidura
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà