AUTOMOCIÓ

El mercat d’ocasió el 2021: menys estoc, més demanda i preus disparats

  • El mercat d’ocasió va pujar un 9% fins a les 1,99 milions d’unitats, tot i que es va quedar un 5,2% per sota del 2019, quan es van superar els dues milions.

  • Marco Conde, conseller delegat de Motorepte, atribueix la pujada del preu dels cotxes utilitzats el 2021, un 11,4%, a la llei de l’oferta i la demanda i tem que pugui esclatar la bombolla abans de la normalització del mercat.

El mercat d’ocasió el 2021: menys estoc, més demanda i preus disparats
4
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’any passat el mercat d’ocasió va pujar un 9%, segons dades de la patronal de venedors de vehicles, Ganvam, i va arribar a les 1.989.662 unitats. Malgrat millorar respecte a l’any 2020, el mercat de vehicles utilitzats (VO) es va quedar un 5,2% per sota de les xifres precovid, quan es van superar els dos milions de transferències. Tot i així, la tendència és positiva i, segons Marco Conde, conseller delegat de Motorepte, tot indica que continuarà pujant.

Motorepte, segons Conde, és «una solució integral per al negoci del concessionari, una plataforma que els aconsegueix els clients i l’estoc i que aplica tecnologia per agilitar els processos de venda del cotxe». Motorepte únicament se centra en el mercat d’ocasió i, malgrat néixer el 2020 just abans d’esclatar la pandèmia, el 2021 van créixer prop d’un 400% i van multiplicar per tres el seu equip. «Els distribuïdors s’adonen de la necessitat d’adaptar-se a les noves necessitats, demandes i nous canals de vendes», diu Conde, que adverteix que «el sector del vehicle utilitzat canviarà més en els pròxims cinc anys que en els previs 100».

El mercat d’ocasió es va veure afavorit l’any passat davant la crisi dels xips, que impedia a les marques oferir estoc de vehicles nous i es van veure obligades a donar terminis d’entrega massa llargs. Molts, llavors, van acudir al mercat d’ocasió, cosa que va disparar la demanda fins a recuperar el camí del creixement. El resultat és que, per cada cotxe nou venut el 2021, es registraven 2,3 transferències de cotxes utilitzats.

El preu del VO puja

Directament proporcional a la demanda i caiguda de l’estoc hi ha la pujada del preu del vehicle d’ocasió, que el 2021, segons Coches.net, es va situar en els 17.410 euros, un 11,4% més per sobre del del 2020, quan va ser de 15.631 euros. Conde l’atribueix, simplement, a la llei de l’oferta i la demanda. «Hi ha més demanda, l’oferta escasseja i pugen els preus», detalla. A més, el directiu de Motorepte identifica dues tendències en el mercat d’usats. «Veiem que els compradors han vist que potser no val la pena comprar un cotxe nou si el mateix model, d’ocasió i el seu primer any, val un 20% menys. També veiem que el comprador s’adapta al mercat sempre que l’oferta estigui en barems de preu lògics per a ell», explica.

Tot i que Conde reconeix que «no hem deixat de rebre demanda i que si els concessionaris paguen més diners ara per un cotxe utilitzat és perquè entén que hi ha demanda per recuperar la inversió», anticipa que aquesta pujada de preus és una bombolla que podria esclatar. «No sé què arribarà abans, si la fi de la crisi dels xips i la normalització del mercat en termes d’oferta, o que exploti la bombolla dels preus dels VO», admet. En aquest sentit, el fundador de Motorepte és optimista i preveu que aquesta normalització de l’estoc «podria arribar a finals d’aquest any». «Això provocarà que els preus del VO s’estabilitzin i el mercat d’usats continuï creixent». Conde creu que aquesta crisi ha provocat que el vehicle d’ocasió sigui la primera opció per al comprador i que la relació entre vendes de nous i usats es mantindrà quan el proveïment de xips s’estabilitzi.

Envelliment del parc i electrificació

Al mercat de cotxes d’ocasió sempre se l’ha acusat de contribuir a l’envelliment del parc automobilístic espanyol, situat entre els més vells d’Europa. L’any passat, malgrat que la franja d’edat que més va créixer va ser la dels vehicles d’entre cinc i vuit anys, un 34,2%, només van ser 173.699 unitats d’aquesta franja les venudes, amb la qual cosa la seva quota de mercat és molt baixa. Paral·lelament, les transferències de cotxes de més de 15 anys van pujar un 22,7% i van acumular un 34% del total del mercat.

«L’envelliment del parc es deu a la venda de particulars. Els cotxes venuts des d’un origen professional tenen una edat mitjana d’entre cinc i sis anys. El que envelleix el parc no és el vehicle d’ocasió, sinó on es produeix la venda», explica Conde. «S’ha d’ajudar el venedor professional perquè controli el mercat i tingui una visibilitat més gran dins seu i s’ajusti a les necessitats del comprador, adaptant-s’hi en termes tecnològics i de servei», afegeix. Conde reconeix que «de la mateixa manera que jo puc comprar i reservar qualsevol cosa per internet, amb els cotxes en un concessionari ha de passar el mateix». A més, recorda que «els professionals garanteixen que el cotxe està en perfectes condicions» i reclama que «les ajudes per a la compra de vehicles també haurien de focalitzar-se en el VO jove».

Notícies relacionades

Quant a l’electrificació, Conde considera que «el mercat d’ocasió jugarà un paper clau en l’electrificació del parc automobilístic». L’any passat van ser a penes 10.069 cotxes elèctrics utilitzats, segons Coches.net, els venuts, un 113,5% més. El preu mitjà es va situar en els 26.591 euros, una xifra assumible tenint en compte que la gran majoria de cotxes elèctrics nous supera els 30.000 euros. «El mercat d’ocasió serà important, primer, pel preu, i després perquè preveiem una rotació de vehicles més gran que alimentarà l’estoc del mercat». En aquest sentit, el 2021 l’estoc de cotxes 100% elèctrics utilitzats va pujar un 70%, especialment de vehicles de menys de 20.000 quilòmetres, amb un 92,2%.

Amb tot, Conde admet que «hem volgut passar massa ràpid de la combustió a l’electrificació. Hem passat de blanc a negre saltant-nos els grisos, la gamma de vehicles de combustió menys contaminant o d’híbrids». El mercat d’ocasió és un bon terreny per a aquests vehicles, amb els dièsels dominant-lo amb una quota del 59%, i millorant les vendes un 7,2% respecte a l’any passat.

Temes:

Cotxes