Transport públic

La concessionària del TramBaix reparteix com a dividend els 7,44 milions de benefici del 2020

Tramvia Metropolità, SA va reduir els guanys el 20,77% el pitjor any de la pandèmia i els ingressos, el 6%

Els accionistes de les societats que exploten el tramvia a Barcelona han rebut uns 200 milions des del 2003

La concessionària del TramBaix reparteix com a dividend els 7,44 milions de benefici del 2020

JORDI OTIX

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tramvia Metropolità, SA, la concessionària del tramvia del Baix Llobregat (Trambaix) repartirà com a dividend els 7,4 milions de beneficis obtinguts el 2020, amb un descens del 20%; el pitjor exercici de la pandèmia, segons les dades dipositades al Registre Mercantil. La companyia, que té com a principals accionistes Globalvía, Marfina (Moventia) i Alstom, i que té les societats públiques TMB i Ferrocarrils de la Generalitat com a socis minoritaris amb el 2,5% cada una, va ingressar 33,9 milions d’euros, amb un descens del 6%, més limitat per les subvencions i aportacions previstes per part del sector públic.

Finalment s’ha aconseguit un acord perquè la mateixa societat, que explota amb els mateixos accionistes a través de Tramvia Metropolità del Besòs, el TramBesòs, gestioni també el tram central del tramvia per la Diagonal de Barcelona. El sector privat continuarà guanyant diners, però el benefici industrial caurà un 40% i es col·locarà en preu de mercat, es redimensiona el guany per l’import que genera la nova demanda, la publicitat es reparteix millor per a l’interès públic i, el més important, desapareix el cànon derivat de la inversió inicial de l’obra, segons ha avançat EL PERIÓDICO.

Els comptes del 2020 de la concessionària del TramBaix no s’han conegut fins ara perquè existia «un defecte de forma», segons van explicar fonts pròximes a la societat. Segons les dades de la companyia, el nombre de validacions del 2020 va ser d’11.077.194, amb una reducció del 45,23% respecte al 2019, a causa de la pandèmia. Les previsions per al 2021, un exercici que encara no s’ha tancat, són que les validacions, 13,3 milions, van augmentar el 19% i els ingressos per validacions, 34 milions, el 4,18%, i el benefici, 8,4 milions, van augmentar el 13,49%.

14 milions el 2020

Una de les característiques d’aquestes concessionàries és que solen repartir els beneficis de forma generosa entre els seus accionistes, amb l’excepció dels quatre o cinc primers exercicis a l’inici de la concessió. Fins i tot els més crítics admeten que no hi ha cap impediment legal que això sigui així. La concessionària de TramBesòs va acordar repartir com a dividend els 6,8 milions guanyats el 2020, als quals ara se sumen els 7,4 milions de la firma que explota el TramBaix, cosa que suposa uns 14 milions.

Notícies relacionades

Les dues societats tenen el mateix accionariat, amb la gestora d’infraestructures Globalvía, propietat dels fons de pensions OPTrust (Canadà), PGGM (Holanda) i USS (Regne Unit), amb més del 40% del capital; seguida per Marfina (societat del grup familiar Moventia), amb el 20%, i el fabricant francès de trens Alstom, amb el 19%. A més de la participació pública del 5% entre el Metro i Ferrocarrils, altres accionistes amb petites participacions són l’operadora de transport públic francesa Transdev, la catalana Comsa Emte i FCC.

Des que van començar a operar, les dues companyies han sumat gairebé 220 milions d’euros de beneficis, dels quals han repartit entre els accionistes uns 200 milions, amb una aportació de gairebé 42 milions d’euros. La resta és deute bancari. Hi ha exercicis en què les companyies han proporcionat més dividends que els beneficis obtinguts. Va succeir per exemple el 2010, quan Tramvia Metropolità del Besòs va distribuir més de 27 milions de dividend, amb un benefici de 4,9 milions.