Mobilitat elèctrica

El Pla Moves III ja ha rebut sol·licituds per valor de 256 milions d’euros

  • Catalunya i Madrid ja acumulen sol·licituds per a les ajudes de compra de vehicles elèctrics per més de la meitat de la dotació atorgada a cada regió.

  • 13 comunitats ja han esgotat els fons per al desplegament d’infraestructures de càrrega de vehicles elèctrics i ja es treballa en la manera d’ampliar la dotació a les regions que arribin al límit.

2
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Pla Moves III d’ajudes per a la compra de vehicles electrificats i instal·lació d’infraestructura de recàrrega de bateries ja ha rebut, segons dades de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE), 27.500 sol·licituds per valor de 256 milions d’euros. Cal recordar que, malgrat que es va aprovar el mes d’abril passat, es va donar marge a les comunitats autònomes a posar-lo en marxa fins al juliol. No obstant, moltes no el van activar fins als mesos d’agost i setembre, com Catalunya, per tant a aquest volum de sol·licituds s’hi ha arribat en tot just quatre mesos. L’última a posar el pla en marxa va ser Extremadura, el 8 de desembre.

El Pla Moves III estarà actiu fins el 2023 i està dotat amb 400 milions d’euros mobilitzats del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència per a l’execució dels fons Next Generation de la Unió Europea, als quals es podran afegir 400 milions més en cas que les comunitats autònomes esgotin els fons. Els diners es van repartir per comunitats seguint criteris de població: Andalusia va ser la que més fons va rebre, 71,3 milions d’euros, seguida de Catalunya, amb 65,5 milions d’euros, que repartirà al 50% la xifra per a ajudes de compra de vehicles i per al desplegament de carregadors. En cas d’activar-se la segona onada de fons, se seguiran criteris de matriculacions, en què Catalunya també és la segona comunitat d’Espanya, darrere de Madrid.

Fons esgotats per a carregadors

Mentre diverses regions han rebut sol·licituds per més de la meitat dels fons que es dedicaran a la compra de cotxes elèctrics, en què destaca Madrid, amb el 58%, o Catalunya, amb el 57%, i d’altres com el País Basc (45%) s’hi acosten, 13 comunitats autònomes ja han esgotat el pressupost disponible per a la inversió en punts de càrrega pública. L’IDAE admet que estan estudiant la manera d’activar un sistema àgil d’ampliació de pressupost per ampliar els fons a les comunitats en què es vagi esgotant la partida inicial.

Notícies relacionades

L’IDAE considera que el Moves III ha arrencat amb força i que la resposta està sent «satisfactòria». Així mateix, preveuen que el ritme de sol·licituds es mantingui i fins i tot pugui a augmentar entre els dos pròxims anys, en què l’import final de les ajudes arribarà als 760 milions, 40 per sota del límit de 800, per al 2023, quan el Moves III s’acabarà.

A més del Moves III, també està en marxa el Moves Singulars II, dotat amb 100 milions per incentivar projectes de mobilitat elèctrica, i el Moves Flotes, amb 50 milions per a l’electrificació de parcs de vehicles lleugers per a empreses. Dins de l’apartat de la mobilitat, en les pròximes setmanes s’obrirà la convocatòria per a la presentació dels projectes candidats al PERTE d’automoció, amb 4.295 milions d’euros.