aerolínies en pandèmia

Brussel·les no suavitzarà les regles de ‘slots’ malgrat les queixes de Lufthansa sobre «vols fantasma»

La Comissió Europea considera que funcionen bé i atribueix la cancel·lació de vols de l’aerolínia alemanya a raons comercials

36401218 601

36401218 601 / CHRISTOF STACHE (AFP)

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

La Comissió Europea ha decidit entrar de ple en la polèmica sobre els «vols fantasma» suscitada per Lufthansa i ho ha fet per desmentir l’aerolínia alemanya, que a principis de setmana es queixava que es veurà obligada a operar 18.000 vols sense passatgers entre el gener i el març –3.000 d’aquests de Brussels Airlines– per mantenir els seus drets d’aterratge o enlairament (anomenats ‘slots’). Segons Brussel·les, no hi ha evidències que la companyia estigui operant vols innecessaris com al·lega i el reglament europeu, que inclou una clàusula que permet a les aerolínies no utilitzar tots els seus ‘slots’ en circumstàncies excepcionals com les provocades per la pandèmia i ha sigut adaptat a la situació actual, funciona adequadament i no ha de ser adaptat. 

Segons les regles europees, les aerolínies estan obligades a utilitzar el 80% dels ‘slots’ dels que disposen en una ruta determinades. Si no ho fan els perden en la temporada següent. La irrupció de la pandèmia, i les restriccions de viatge imposades pels governs, van reduir el trànsit aeri i la demanda de passatgers, per la qual cosa la Comissió Europea va decidir suspendre temporalment la normativa, que va començar a aplicar de nou a la primavera passada tot i que amb un llindar inferior del 50% i una clàusula que dona flexibilitat i permet operar rutes per sota d’aquest percentatge. Brussel·les ja ha proposat augmentar-lo en la temporada d’estiu –de finals de març fins a finals d’octubre– al 64%, molt per sota encara del 80% de la norma.

«Per a la Comissió, els vols buits són dolents per a l’economia i el medi ambient i per això prenem mesures des de l’inici de la pandèmia per evitar els vols fantasma», ha explicat aquest dijous el portaveu de Transport de la Comissió Europea, Stefan de Keersmaecker, sobre una decisió que insisteix que està basada «en fets» –en dades d’Eurocontrol i nombre de reserves– i que malgrat les queixes de l’aerolínia alemanya «ha funcionat bé» perquè es pot sol·licitar no utilitzar ‘slots’ en circumstàncies excepcionals, una cosa que han fet totes les aerolínies inclosa Lufthansa. 

Raons comercials i econòmiques

Notícies relacionades

En el cas concret de l’aerolínia alemanya, que ha rebut més de 9.000 milions d’euros en ajudes d’estat per capejar la pandèmia, Brussel·les no té té evidències que l’empresa estigui operant «vols innecessaris». És més, té «justificació» de l’operador germànic per no respectar el 50% dels seus ‘slots’ i el seu nivell de vols ascendeix al 61% dels operats a principis del 2019, per sobre del llindar del 50%, «així que encara té marge», afirmen fonts de l’Executiu comunitari que apunten que l’aerolínia ha estat cancel·lant un de cada tres vols venuts –i han concentrat passatgers en determinats vols– i que si ho ha fet és perquè «comercialment i econòmicament» els convé. 

«Han justificat no que estiguessin buits sinó que des de la seva perspectiva no eren necessaris. Quan no són necessaris presumiblement és perquè no donen els beneficis que esperen», afirmen insistint que les autoritats europees ja estan tenint en compte l’impacte d’òmicron i que no han detectat una gran reducció en els vols operats. «Per tant no creiem que sigui necessari operar vols fantasma i no hem rebut evidències que això estigui passant», han conclòs. La realitat, apunten les mateixes fonts, és que com a norma general només s’han cancel·lat un de cada 10 vols i que a data de 15 d’octubre, abans de la irrupció de la variant òmicron, el trànsit aeri a la UE era del 77% respecte als primers sis dies del 2019. Segons dades d’Eurocontrol, a data 9 de gener es van operar a la UE, 1.867 respecte als 2.719 d’aquell mateix dia el 2019.