Mobilitat urbana

TMB rep el seu primer autobús d’hidrogen

  • El CaetanoBus H2 City Gold HD es troba en el procés d’alta a la flota de TMB, que consta, entre altres tràmits, de proves sense passatgers.

  • Aquest autobús emet únicament el vapor d’aigua i es proveirà a la nova planta d’hidrogen verd de la Zona Franca de Barcelona.

TMB rep el seu primer autobús d’hidrogen

Toyota

2
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja compta amb el primer dels vuit autobusos propulsats per hidrogen que rebrà per avançar en el seu pla de descarbonització del transport públic de la ciutat. Aquest vehicle, fabricat per la portuguesa CaetanoBus, compta amb la tecnologia de pila de combustible de Toyota, que la firma japonesa ja utilitza en el turisme Mirai.

El H2 City Gold HD és un autobús de mida estàndard, amb 12 metres de longitud i tres portes d’accés, que es troba en fase de proves sense passatgers per complir amb el procés d’alta a la flota de TMB, després del qual entrarà en funcionament, s’espera que durant aquest any, per cobrir les rutes de les línies regulars.

¿Com funciona un vehicle d’hidrogen?

L’hidrogen, l’element més abundant de la Terra, pot servir de carburant tant per a motors de combustió com per a vehicles de pila de combustible. CaetanoBus i Toyota aposten en aquest cas per la segona proposta. Els vehicles de pila de combustible compten amb motors elèctrics alimentats per l’electricitat creada a la pila de combustible, component en el qual es barreja l’hidrogen amb oxigen perquè una reacció química generi energia elèctrica i vapor d’aigua. Mentre l’electricitat s’emmagatzema en una bateria, el vapor d’aigua s’expulsa a l’exterior. Amb tot, els vehicles que utilitzen aquest tipus de propulsió no generen emissions contaminants.

Notícies relacionades

L’H2 City Gold HD disposa de cinc tancs capaços d’emmagatzemar fins a 37,5 quilograms de, prou per a tota una jornada, hidrogen, ja que s’estima que precisi al voltant de 20 quilos diaris. El seu motor elèctric entrega 60 kW (81 CV) de potència.

L’autobús repostarà a la nova planta d’hidrogen verd de la Zona Franca de Barcelona, propietat d’Iberdrola i subvencionada pel programa Connecting Europe Facilities for Transport de la Agencia Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA). Situada a prop de les cotxeres on descansa la flota de TMB, aquestes instal·lacions formen part de l’Estratègia Europea de l’Hidrogen i el Full de Ruta de l’Hidrogen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic d’Espanya i busquen consolidar-se com un ‘hub’ d’hidrogen verd a la ciutat de Barcelona. Aquesta planta de proveïment d’hidrogen servirà no només per a la flota de TMB, sinó que podrà donar servei a altres flotes amb l’objectiu de generar un efecte tractor sobre altres indústries de la Zona Franca.