Infraestructures

La Cambra insta al traspàs de Rodalies amb prou inversions

Segons càlculs de la Generalitat, només es va executar un 14% dels 4.000 milions d’euros promesos en el període 2008-2015

La Cambra insta al traspàs de Rodalies amb prou inversions
4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La Cambra de Comerç de Barcelona ha instat aquest dimarts la Generalitat i l’Estat al «traspàs íntegre» de Rodalies a Catalunya, ampliant el pla inversor per millorar la qualitat del servei. Rodalies és al centre dels objectius del Govern i ha protagonitzat bona part dels debats entre les administracions, mentre Renfe sempre defensa que és la companyia que està en les millors condicions per mantenir els contractes amb la Generalitat, però sempre amb un pla inversor adequat. La Comissió Bilateral d’Infraestructures ha d’avaluar la quantia dels traspassos dels recursos econòmics necessaris per a l’explotació dels serveis. Entre les obres pendents ressalta l’intercanviador de la Torrassa (una vegada estigui en marxa la Sagrera), una de les peces clau per a la reorganització dels serveis de Rodalies i l’increment de l’eficiència del sistema; o el desdoblament de la línia R3 en els trams que seguiran al tram Parets-La Garriga (actualment en execució), i que permetran continuar progressant en l’increment de serveis en aquesta línia, amb desdoblament planificat des de fa 20 anys. Per al 2030 està prevista la batejada com línia orbital, o la nova línia Castelldefels-Cornellà-Barcelona amb el tercer túnel ferroviari de Rodalies de Barcelona. 

«Perquè el canvi de titularitat sigui eficaç, la Generalitat ha de poder exercir la seva potestat de decisió sobre qui ha d’operar i amb quins estàndards de qualitat, i l’Administració central ha de garantir que Adif executi la inversió prevista en el nou pla de Rodalies fins al 2030», considera la Cambra. Segons càlculs de la Generalitat, només es va executar un 14% dels 4.000 milions d’euros promesos en el període 2008-2015. En aquesta línia, la Cambra apunta també que la falta d’un marc de finançament adequat del dèficit d’explotació dels serveis de Rodalies ha impedit el tancament d’un contracte programa entre la Generalitat i Renfe durant l’última dècada. «Una vegada regularitzat el traspàs econòmic acordat, serà necessari formalitzar amb Renfe el contracte programa», considera la Cambra.

Tot i que aquesta entitat valora els passos fets per avançar cap a un traspàs íntegre dels serveis de Rodalies, considera que en una fase posterior s’han de traspassar també la totalitat de les infraestructures a la Generalitat. La Cambra considera que perquè el canvi de titularitat sigui eficaç, la Generalitat ha de poder exercir la seva potestat de decisió sobre qui ha d’operar i amb quins estàndards de qualitat; i l’Administració central ha de garantir que Adif executi la inversió prevista en el nou Pla de Rodalies 2020-2030.

La Cambra valora els acords assolits per al traspàs dels recursos econòmics necessaris per a l’explotació del servei de Rodalies durant la tercera reunió de la Comissió Bilateral d’Infraestructures celebrada el passat 26 de novembre. L’acord assolit ha suposat l’establiment del full de ruta per al traspàs dels recursos econòmics necessaris per a Rodalies i Regionals de Catalunya, que s’avaluarà econòmicament en el marc de la Comissió Mixta d’Assumptes Econòmics i Fiscals, i es preveu que es faci efectiu a la Generalitat els pròxims mesos.

Precisament la manca d’un marc de finançament adequat del dèficit d’explotació dels serveis de rodalies ha impedit el tancament d’un contracte programa entre Generalitat i Renfe durant l’última dècada. Sense aquest compromís contractual entre Generalitat i operador, no ha sigut possible establir el nivell de qualitat del servei que requereixen els usuaris, ni oferir una base prou sòlida a l’operador per planificar i portar a terme les seves inversions (per exemple, la compra de trens). Això sempre ha sigut denunciat per Renfe, que aspira a mantenir una relació oberta amb el Govern i la millora del servei amb la millora del finançament públic de les infraestructures.

Notícies relacionades

Des de l’1 de gener del 2010, la Generalitat és titular del servei de Rodalies, amb atribucions per fixar tarifes i horaris, així com per establir amb l’operador un compromís de servei (al principi, partint d’uns estàndards de qualitat oficials i mesurables) en el marc d’un contracte-programa que, a més, havia d’establir la base de valoració del dèficit d’explotació de Renfe-Operadora, a cobrir per l’Administració General de l’Estat. «Cal arrencar i portar a terme aquest procés amb la necessària planificació, alhora que es garanteixi la indispensable seguretat jurídica en la relació amb Renfe, que en aquests moments continua estant a càrrec dels serveis. El contracte programa és l’eina contractual establerta fins ara per a aquesta finalitat; ara, finalment, deixa d’estar sotmès a bloqueig», opina la Cambra, mitjançant un comunicat.

Per a aquesta institució, el traspàs de les infraestructures (via, catenària, estacions) representa, doncs, l’altre tema a treballar per part de l’Administració General de l’Estat i la Generalitat en el marc d’aquest traspàs. El Pla de Rodalies 2020-2030 preveu un total d’inversions de més de 6.300 milions d’euros, dels quals una part important (segons Adif) es preveu executar en el període 2020-2025 (prop de 1.490 milions d’euros en material rodador i més de 2.400 milions d’euros en actuacions de millora de capacitat de xarxa – integració urbana i estacions). La previsió d’execució sobre el total pressupostat només se situa en el 19% el 2021, i és el principal focus de conflicte. En el primer semestre del 2021 s’han licitat prop de 300 milions d’euros en actuacions corresponents al Pla de Rodalies. Per a la Cambra, si se segueix amb aquest ritme podria arribar a assolir-se el compromís inversor del Govern fins al 2025, segons la Cambra.