Indústria

Alcoa es va arrogar durant 21 anys la propietat del sòl públic on s’aixeca la fàbrica

L’Autoritat Portuària, propietària genuïna de la parcel·la, va haver d’instar una declaració de domini per reinscriure la finca al seu nom, atesa la negativa inicial d’Alu Ibérica

Alcoa es va arrogar durant 21 anys la propietat del sòl públic on s’aixeca la fàbrica
3
Es llegeix en minuts

La multinacional de l’alumini Alcoa, que entre 1998 i 2019 va explotar la fàbrica de San Balandrán (abans empresa pública Inespal), va mantenir registrada com a propietat seva tots aquells anys la parcel·la de 131.423 metres quadrats on s’aixequen les línies d’electròlisi números 2 i 3, la nau de fosa i el magatzem de brea. La propietat d’aquest terreny no seria discutida si no fos perquè, segons consta en documents anteriors a la compra d’Inespal per part d’Alcoa, els terrenys són propietat de l’Autoritat Portuària d’Avilès i el 1960 van ser atorgats a perpetuïtat a l’Empresa Nacional d’Alumini, SA (Endasa) per construir la factoria aluminera. El matís de l’«atorgament» és important: en cap moment es va traspassar la propietat, només l’ús perpetu en règim de concessió i subjecte al pagament d’un cànon anual.

Sense coneixement de l’Autoritat Portuària d’Avilès, el Registre de la Propietat va inscriure la finca en qüestió com a propietat d’Alcoa Inespal Avilés (actualment Alu Ibérica AVL) al cap de poc de prendre forma aquesta societat hereva d’Inespal

Sense coneixement de l’Autoritat Portuària d’Avilès, el Registre de la Propietat número 2 de la ciutat va inscriure la finca en qüestió com a propietat d’Alcoa Inespal Avilés (actualment Alu Ibérica AVL) al cap de poc de prendre forma aquesta societat hereva d’Inespal, i així va mantenir la situació la companyia nord-americana fins que bé recentment, el 2020, un tècnic del Port va detectar l’anomalia.

Fracassat un primer intent de resolució amistosa del greuge, l’Autoritat Portuària va promoure una acció declarativa de domini i ara la Justícia s’ha pronunciat: el Jutjat de Primera Instància número 11 d’Oviedo declara que la finca en litigi «sempre ha sigut de domini públic terrestre, titularitat de l’Estat i adscrita a l’Autoritat Portuària d’Avilés». En conseqüència, declara la nul·litat de la inscripció registral qüestionada i ordena al Registre de la Propietat que procedeixi a la cancel·lació de l’actual seient i el canviï per un altre en què quedi clara l’adscripció del terreny al Port d’Avilès. La jutge condemna a costes la part demandada (Alu Ibérica, en la seva condició d’empresa successora d’Alcoa).

En la seva defensa, l’Autoritat Portuària d’Avilès va presentar diverses proves, la més contundent, el document de l’atorgament de concessió administrativa a Endasa per sanejar unes maresmes al marge dret de la ria amb la finalitat de construir una fàbrica d’alumini, així com per ocupar una parcel·la per construir un moll. Aquesta concessió distingeix dues zones: un atorgada a títol de precari (moll i sitges) i una altra d’atorgada a perpetuïtat (magatzem de brea, nau de fosa i línies 2 i 3 d’electròlisi). Aquesta última és la que va motivar el litigi. També afegeix el Port que Alcoa «ha continuat abonant les taxes en la seva condició de concessionària», cosa que donaria a entendre que hi ha un reconeixement tàcit de l’absència de propietat.

La part demandada es va mantenir ferma en la idea que és propietària de la controvertida parcel·la.

Notícies relacionades

Admesa a tràmit l’acció judicial del Port va ser escoltada la part demandada, que es va mantenir ferma en la idea que és propietària de la controvertida parcel·la. I això perquè, segons va exposar, la inscripció registral així ho certifica «des del 1997», el cànon «només es va fixar respecte de la zona de moll i annexos» i la finca litigiosa «va deixar de ser domini públic portuari amb el replanteig i delimitació operats en 1960-1962». Celebrada l’audiència i escoltades les parts, la magistrada va acabar donant la raó a l’Autoritat Portuària, que ja treballa perquè la propietat de la parcel·la on s’aixeca mitja fàbrica d’alumini torni a estar inscrita al seu nom al Registre.

D’altra banda, el Port d’Avilès va iniciar mesos enrere l’expedient de caducitat de la concessió dels molls d’Inespal; és a dir, va iniciar el procés de desnonament de les seves instal·lacions (l’Autoritat Portuària és propietària de bona part del terreny en què hi ha la fàbrica).