Etric

Ionity: la xarxa col·laborativa

  • Ionity és el projecte mitjançant el qual una desena de marques del sector volen connectar les principals carreteres del continent europeu.

Ionity: la xarxa col·laborativa
2
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La infraestructura de càrrega pública a Europa encara és curta en comparació amb els objectius marcats tant per fabricants com per la classe política per a la descarbonització del sector de l’automòbil. Els fabricants reclamen un esforç més gran públic i privat a empreses d’altres sectors després d’haver invertit milers de milions a crear una oferta competitiva formada per cotxes elèctrics de totes les classes. No obstant, aquests esforços reclamats continuen sent lents. 

En vista de la impossibilitat d’esperar, moltes marques també han invertit en el desplegament de carregadors públics, i l’últim ha estat Kia a l’anunciar un ambiciós projecte de carregadors ràpids a Espanya. Els fabricants entenen, des que van arribar els primers elèctrics, que la càrrega ràpida és crucial per connectar el continent i així possibilitar els viatges llargs sense témer per la bateria. Per això es va crear Ionity, una iniciativa empresarial que va néixer el 2017 per desplegar una xarxa de càrrega ultraràpida al continent europeu.

Un esforç conjunt

Poques iniciatives han posat d’acord tantes companyies, algunes de les quals rivals directes al sector de l’automòbil. Ionity és una associació estratègica participada pel Grup BMW (BMW, Mini), Ford, Daimler (Mercedes-Benz, Smart), Volkswagen, Audi i Porsche, originalment, i també per Hyundai Motor Group (Hyundai, Kia, Genesis) des del 2019. Compta amb una seu principal a Munic, Alemanya, i unes oficines a Oslo, Noruega, el mercat europeu amb més penetració de cotxes elèctrics.

Als grups automobilístics se suma la col·laboració d’empreses com Cepsa, Avia, enel X, Eni o Shell, entre d’altres. Des de Ionity admeten que «som capaços de garantir la nostra presència en localitzacions de fàcil accés en, o a prop de, les principals autopistes europees, gràcies a l’ajuda d’aquests socis». Associacions del sector com l’Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls del Vehicle Elèctric (Aedive) també col·laboren. 

Xarxa actual i preus

Notícies relacionades

A Europa hi ha operatius 370 punts de càrrega de Ionity, 13 a Espanya, menys que els 400 que la companyia volia tenir per al 2020. Això ha provocat que Ionity estigui buscant finançament extern per continuar augmentant la seva xarxa de càrrega. Els seus carregadors disposen d’una potència de càrrega de fins a 350 kW i utilitzen l’endoll CCS (Sistema de Càrrega Combinada). Malgrat que la majoria de cotxes actuals no admeten aquesta potència de càrrega, s’espera que en el futur sí que ho facin. Amb un carregador de Ionity, el Tesla Model S amb bateria de 100 kWh, capaç de carregar-se a 250 kW, completa el 100% en menys de 30 minuts.

La xarxa de càrrega més potent d’Europa també és la més cara, amb una tarifa estàndard que cobra 0,79 euros el kWh, de manera que carregar els 100 kWh del mateix Tesla costa 79 euros. No obstant, alguns dels fabricants que col·laboren amb Ionity disposen de tarifes especials, com els 31 cèntims el kWh d’Audi, els 33 de Porsche o el preu tancat de 8,40 euros per la càrrega completa de Volkswagen. Ionity ha llançat, a més, una nova tarifa plana anomenada Passport, que redueix el preu als 35 cèntims previ pagament mensual de 17,99 euros. Perquè surti a compte, el client ha de carregar, com a mínim, 40 kWh al mes, és a dir, menys d’una càrrega completa al mes.