Finals d’any

La patronal amenaça de convertir en indefinit l’atur de transportistes del desembre

La patronal del sector recorre la concessió d’ajudes a la renovació de flotes al considerar que discrimina el transport de mercaderies

La patronal amenaça de convertir en indefinit l’atur de transportistes del desembre
2
Es llegeix en minuts

El departament de Mercaderies del Comitè Nacional del Transports per Carretera (CNTC), entitat que reuneix amb el Govern les empreses del sector, ha advertit que si l’Executiu no presenta una nova proposta per solucionar els principals problemes del sector, l’aturada convocada entre el 20 i 22 de desembre podria convertir-se en indefinit.

Així ho han traslladat els representants empresarials del transport de mercaderies, entre els quals es troben patronals com la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), l’Associació de Transport Internacional per Carretera (Astic) o la Federació Nacional d’Associacions de Transport d’Espanya (Fenadismer), entre d’altres, després de mantenir una nova reunió amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

Es tracta de la segona reunió que les dues parts convoquen des de l’anunci del tancament patronal, després de la celebrada el 18 de novembre passat. En aquesta ocasió, les negociacions s’han tornat a posposar per a la setmana vinent.

Així ho ha anunciat en declaracions a la premsa la secretària general de Transports, María José Rallo, al final de la reunió, assegurant que les negociacions prosseguiran, amb l’objectiu d’evitar que aquesta aturada tingui lloc en unes dates d’alta demanda logística.

«Estem convençuts que hi ha marge de negociació i nosaltres hem traslladat la nostra màxima disponibilitat per poder assolir una desconvocatòria d’aturada en uns dies de màxima demanda, tractant-se de les dates prèvies al Nadal, cosa que podria tenir un impacte rellevant en els ciutadans», ha assenyalat.

Rallo ha explicat que aquest dilluns el Ministeri els va remetre un document de treball que recollia unes solucions que creu «raonables» i que suposaven un avenç «significatiu» per resoldre els problemes que van motivar la convocatòria.

En concret, el Ministeri ha plantejat que la llei de mobilitat que aquest mes es portarà al Consell de Ministres com l’instrument per solucionar alguns dels principals problemes. No obstant, a la part empresarial no li sembla que aquest sigui l’instrument més adequat.

Rebuig íntegre

Mentre que la secretària general ha explicat que el comitè ha reconegut que hi ha aspectes positius en aquesta proposta, el president del CNTC, Carmelo González Sayas, ha assegurat que ha transmès a la secretària d’Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, el seu «íntegre rebuig» de la seva proposta, al considerar que no només no respon al sol·licitat pel sector, sinó que fins i tot «és més restrictiva» que el compromís assumit per l’anterior secretari d’Estat, Pedro Saura, el mes de juliol passat.

«No es dona resposta adequada a qüestions com la prohibició de la participació del conductor en les operacions de càrrega i descarrega, la reducció de temps d’espera, l’aplicació obligatòria de la clàusula de revisió del preu del gasoil, la devolució d’imports endarrerits del cèntim sanitari o la no aplicació de l’Eurovinyeta i resta de punts reivindicats des de fa anys», assenyala el comitè.

Notícies relacionades

Per això, el CNTC ha afirmat que hi ha «falta de voluntat d’arribar a un acord» per part del Govern, per la qual cosa l’ha convidat a realitzar una nova proposta que, en cas de no estimar-se suficient, pot suposar un enduriment de les condicions de l’aturada, que podria convertir-se en indefinida.

A més, el comitè ha decidit impugnar judicialment la concessió d’ajudes aprovada recentment pel Govern per a la transformació de flotes, per entendre que és «greument discriminatori» per al transport de mercaderies: «Es neguen ajudes a aquest sector que es concedeixen a altres vehicles impulsats per idèntiques energies per a altres àrees de transport».