Conflictes

¿Per què està en vaga el metall de Cadis?

El sector acumula ja nou dies d’aturada, que sembla lluny de poder finalitzar

¿Per què està en vaga el metall de Cadis?
2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en A més de El Periódico, vaig treballar de 1989 a 1990 a La Economía 16, com a responsable d'Economia en el Diari de Barcelona, de 1989 a 1990; a la secció de Economía de TVE Catalunya de 1987 a 1989, a Antena 3 de Radio, de 1985 a 1987 i al Diari Menorca, de 1983 a 1985 i Radio 80-Menorca. A més de la llicenciatura en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (1992-1986), ting un posgrau en direcció general (PDG) 2011-2012y un curs de Màrketing Digital y Xarxes Socials per la EAE Business School

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Nou dies de vaga acumulen ja els treballadors del sector del metall a la província de Cadis, que ha paralitzat la principal indústria gaditana. Protestes, enfrontaments amb la policia, foc, barricades...

En el rerefons hi ha un conflicte enquistat que és procedent de crisis anteriors i que s’ha agreujat amb l’increment registrat per la inflació, que a l’octubre es va situar en el 5,4%. Les negociacions amb la Federació d’Empresaris del Metall de Cadis (FEMCA) no avancen i les posicions per acordar pujades salarials es distancien malgrat el conflicte. 

¿Què reclamen els sindicats?

Preocupats per l’enlairament experimentat per la inflació, que a l’octubre es va situar en el 5,4%, els sindicats demanen una pujada del 2,5% més l’IPC anual per al 2022 i una del 3% més IPC per al 2023, juntament amb una rebaixa de quatre hores de feina a l’any. Més que pel futur, al col·lectiu li preocupa l’efecte de la inflació en l’actualitat. Els sindicats rebutgen les propostes de la patronal del sector perquè asseguren que tres de cada quatre llocs de treball del sector del metall a la província gaditana són eventuals i volen pal·liar els efectes de la inflació en l’actualitat, no en el futur. 

¿Què ofereix la patronal?

La patronal FEMCA ofereix, per la seva part, un augment del 2% aquest any, amb efectes retroactius des de l’1 de juny, que es repetiria el 2022 i el 2023. Si al final del 2023, l’IPC real dels tres anys inclosos al conveni fos superior a les pujades plantejades, s’abonaria a cada treballador una paga per la diferència, segons estableix la proposta. Per la FEMCA, les pujades que plantegen els sindicats, a més de la rebaixa de quatre hores de treball cada any, suposa un cop definitiu per a una indústria que també es troba sumida en la crisi i a la qual també s’han incrementat els costos, començant pels energètics i seguint pels de transport.

¿Qui convoca la vaga?

UGT FICA i CCOO són els dos principals sindicats que han convocat aquesta vaga indefinida, que va començar el dia 16. La Coordinadora de Treballadors del Metall és un moviment que va sorgir durant la crisi naval que va viure la província entre 2013 i 2016, que va aconseguir unir els afectats per la falta d’encàrrecs a la planta de Navantia. Aquest moviment està lligat a la Confluència Sindical, un altre moviment d’esquerra que ha agrupat els sindicats minoritaris (CGT, Ustea, CNT, AO...). Tant la Coordinadora com la Confluència dirigeixen les manifestacions més dures de la Badia de Cadis, segons explica la premsa local. Els sindicats calculen que l’aturada indefinida implica uns 29.000 treballadors i unes 5.600 empreses del sector. Les més destacades són Navantia, Airbus i Dragados. El conveni del sector no afecta totes les companyies, ja que les grans, com Navantia, en tenen de propi.