Banca

CaixaBank deixa definitivament enrere Bankia després de la integració total

  • L’entitat financera, el primer banc d’Espanya, ha culminat aquest cap de setmana la unificació tecnològica, operativa i comercial més gran del sector

  • La unió es va accelerar fa un any després de la implicació directa dels dos principals accionistes, representats per Isidre Fainé i Nadia Calviño

5
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en A més de El Periódico, vaig treballar de 1989 a 1990 a La Economía 16, com a responsable d'Economia en el Diari de Barcelona, de 1989 a 1990; a la secció de Economía de TVE Catalunya de 1987 a 1989, a Antena 3 de Radio, de 1985 a 1987 i al Diari Menorca, de 1983 a 1985 i Radio 80-Menorca. A més de la llicenciatura en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (1992-1986), ting un posgrau en direcció general (PDG) 2011-2012y un curs de Màrketing Digital y Xarxes Socials per la EAE Business School

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ara sí que ha sigut l’adeu definitiu de Bankia. Amb la integració tecnològica, operativa i comercial més gran de la banca espanyola portada a terme al llarg d’aquest cap de setmana de manera més ràpida del previst, s’ha tancat l’absorció d’aquesta entitat per part de CaixaBank i a partir d’aquest dilluns comença a operar realment com un únic banc, amb la marca de l’estrella de Miró com a ensenya. És la més recent de les integracions en el sector bancari espanyol i els experts preveuen que no serà l’última: damunt la taula hi ha per exemple Banc Sabadell i BBVA, la unió dels quals ja es va frustrar fa un any, però com més temps s’allarguin els tipus d’interès zero, més probabilitats hi ha de nous matrimonis al sector.

El camí de la nova CaixaBank va començar el setembre de l’any passat i va cobrar impuls amb la implicació directa dels dos principals accionistes de la nova entitat representats pel president de la fundació La Caixa i de Criteria, Isidre Fainé i la que llavors era vicepresidenta segona (avui primera) i ministra d’Economia, Nadia Calviño. Ho recordava el primer durant el discurs de clausura del XX Congrés de directius CEDE, organització que presideix, celebrat a Còrdova el passat 4 de novembre, al lloar l’interès de la principal responsable de la política econòmica pel món de l’empresa a l’afirmar que entre tots dos van trobar el camí per «crear el primer banc d’Espanya».

Va ser precisament l’empenta que tots dos van donar a l’operació el que va aconseguir consolidar-la i que fos ratificada per les juntes d’accionistes fins a començar el desembarcament definitiu a finals de març, amb un 30,012% de la fundació La Caixa, a través de Criteria; i de l’Estat, a través del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB), amb el 16,117%. Per ara, l’Estat només ha recuperat 346 milions dels 24.069 milions que va injectar per al rescat de Bankia. La xifra només millorarà en la mesura que augmenti el valor en borsa de l’entitat quan el sector públic decideixi vendre la seva participació, per a la qual cosa s’ha donat de termini fins al desembre del 2023.

Segons el grup bancari, la integració tecnològica d’aquest cap de setmana marca un moment «fonamental en tot procés de fusió, ja que suposa unir sota un únic sistema tota la informació comercial i tots els canals operatius de les entitats».

Reducció de plantilla

Després de finalitzar aquest procés, que va estar precedit per una reducció de plantilla de 6.452 persones, l’expedient de regulació d’ocupació més gran (ero) del sector bancari espanyol, no hi ha diferències en l’oferta comercial i en la capacitat operativa. Totes les oficines de l’entitat oferiran el mateix catàleg de productes i serveis, i treballaran amb la mateixa plataforma tecnològica. Així mateix, tots els clients de l’entitat, independentment que el seu banc d’origen sigui CaixaBank o Bankia, comptaran amb la mateixa oferta de serveis i operaran a través dels mateixos canals digitals: la web www.caixabank.es i les aplicacions mòbils CaixaBankNow i Imagin. Adeu definitiu a Bankia, una marca suma de diverses entitats d’estalvis encapçalades per Caixa Madrid, que haurà viscut tot just una dècada.

La previsió era transmetre durant aquesta operació la informació de 7,6 milions de clients actius de Bankia amb un volum de 10,4 PetaBytes, que equival a 45 vegades la capacitat emmagatzemada a Spotify o al pes de 1.800 milions de cançons en format mp3 d’alta qualitat. En total, són 2.500 milions de documents digitalitzats (DNI, contractes, firmes, rebuts, o correspondència, entre d’altres) que, estesos en paper, ocuparien la superfície de més de 20.000 camps de futbol, segons les dades de CaixaBank.

Al finalitzar la fase de migració, tant la web de Bankia, www.bankia.es, com l’aplicació de banca mòbil van quedar automàticament redirigides a la web comercial de CaixaBank, www.caixabank.es, i a les aplicacions CaixaBankNow i Imagin.

Des del setembre, CaixaBank ha anat informant de manera personalitzada cada client procedent de Bankia de quins canvis experimentaria a conseqüència de la integració tecnològica amb CaixaBank. En la majoria dels casos, els canvis tenen una afectació molt reduïda per al client: en crèdits hipotecaris, préstecs personals, dipòsits i pòlisses d’assegurança firmats amb Bankia es mantenen les mateixes condicions fins al venciment del producte.

Els números de compte canvien i desapareix l’IBAN corresponent a Bankia, però el client no haurà de fer cap gestió sobre els productes vinculats al seu compte, com targetes o domiciliacions d’ingressos o pagaments. Els comptes canviaran automàticament d’estar referenciats d’un número a l’altre, sense necessitat de fer cap gestió especial.

Comissions

Els clients vinculats de Bankia passen a beneficiar-se del programa ‘Dia a dia’ de CaixaBank, que ofereix de manera gratuïta l’operativa i els serveis més habituals. Per beneficiar-se’n, només cal complir uns requisits bàsics de vinculació: tenir domiciliats els ingressos i tres rebuts o fer tres pagaments amb targeta de crèdit al trimestre. En total, més de 13,6 milions de clients tindran gratis les seves operacions més usuals amb el banc. El banc va destacar que tres de cada quatre clients del banc estaran exempts de pagar comissions per l’operativa i serveis financers més habituals una vegada es produeixi la integració tecnològica.

Els clients de Bankia adscrits al programa «Per ser tu» passen a integrar-se al programa «Dia a dia» de CaixaBank, que ofereix de manera gratuïta l’operativa i els serveis bancaris més habituals amb l’únic requisit de la vinculació del client. Quant als clients de Bankia que no estiguin vinculats i decideixin mantenir la seva targeta de dèbit, passaran a pagar 36 euros anuals a partir de l’1 de gener del 2022, davant els 28 euros que pagaven anteriorment.

Notícies relacionades

CaixaBank arriba a un volum d’actius de 685.738 milions d’euros, cosa que el converteix en el banc més gran del mercat domèstic, amb una posició rellevant a nivell europeu. A més, CaixaBank té una forta presència a Portugal, on controla el 100% de BPI.

El banc, presidit per José Ignacio Goirigolzarri i el primer executiu del qual és Gonzalo Gortázar, té aproximadament 21 milions de clients i la xarxa comercial més gran a Espanya i Portugal, amb més de 6.000 oficines, més de 15.000 caixers automàtics i el lideratge en banca digital, amb un percentatge de clients digitals del 71,4%.