Postura de la patronal empresarial

La Cambra adverteix que el temps s’esgota per decidir el futur de l’aeroport del Prat

  • La patronal del comerç reclama a les Administracions que reprenguin com més aviat millor el debat sobre l’ampliació

  • L’organisme critica implícitament Aena i el Govern central per la seva conducta durant les negociacions fallides

La Cambra adverteix que el temps s’esgota per decidir el futur de l’aeroport del Prat

EFE/Quique García

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

La Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat aquest dijous a les administracions públiques i a Aena que reprenguin com més aviat millor el debat sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona, un debat a què, segons el seu parer, li ha faltat fins ara prou informació per poder avaluar l’«impacte real» de les diferents opcions presentades per expandir el Prat. Recorrent a les previsions d’Eurocontrol, la patronal dels empresaris considera que l’aeroport de Barcelona podria recuperar el trànsit previ a la pandèmia a finals del 2023, un escenari que reproduiria els problemes de congestió que arrossegava llavors. 

«Tenim poquíssim temps perquè en un parell d’anys tindrem un aeroport saturat i amb un servei igual de dolent que el 2018», ha afirmat la directora d’infraestructures de la Cambra, Alicia Casart. De moment, poques coses s’estan movent, encara que algunes fonts confien que la conversa pugui reprendre’s una vegada concloguin les negociacions per pactar els pressupostos a Madrid i a Barcelona.

La Cambra no ha volgut responsabilitzar cap de les parts de l’intent fallit per ampliar l’aeroport, que va descarrilar al setembre després que el Govern expressés les seves reticències a ocupar l’espai natural de La Ricarda allargant la pista més pròxima al mar cap al nord, una posició que va aprofitar el Govern per suspendre el projecte al·ludint a la falta de suport polític en l’Executiu català. 

Retrets al Govern

Però sí que ha expressat queixes implícites cap a Aena per les presses que va imposar a la negociació i la falta de detalls concrets per avaluar l’impacte de les diferents opcions. «No es podia haver fet en quatre mesos el que es va fer en quatre anys durant el debat del Pla Barcelona», va dir Casart referint-se al pla del 1999 que va posar les bases de les últimes ampliacions de l’aeroport. Aquests retrets que també es van adreçar cap a l’Executiu de Pedro Sánchez. «El Govern espanyol no ha tingut prou en compte el Govern català», va dir la presidenta de la Cambra, Monica Roca

Notícies relacionades

La patronal del comerç considera que el futur aeroport s’hauria de basar en un model que potenciï els vols intercontinentals i en redueixi la dependència dels vols de baix cost per atraure talent, fomentar els viatges de negocis i augmentar la competitivitat de Barcelona. Però alhora creu que el Prat no està en condicions d’emular els grans nodes intercontinentals europeus, com Headrow o Charles de Gaulle. Al seu lloc, hauria d’aspirar a ser un node intermedi com Brussel·les, Copenhaguen, Zuric o Viena.

Per a això, les parts haurien de demostrar flexibilitat per reprendre al més aviat possible el debat de l’ampliació, segons la Cambra. «El mateix debat està extremadament polaritzat sobre unes bases de coneixement de les diferents opcions que no són suficients. Realment no ens hem parat a avaluar quina és la millor opció. Cal posar-ho tot sobre la taula i fer molt treball tècnic, que és el que no s’ha fet,» ha dit la seva presidenta després de constatar que els seus tècnics no han determinat fins ara quina és la millor alternativa per desembussar el pla d’ampliació.