Gravamen en suspens
¿Puc impugnar l’impost de plusvàlues si ja l’he pagat?
La casuística per la invalidació del càlcul del tribut municipal per part del Constitucional és variada

Després de la invalidació del càlcul de l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana (IIVTNU), conegut com impost municipal de plusvàlues, per part del Tribunal Constitucional s’obren interrogants per als qui ja el van liquidar, els que el van impugnar i els que l’haurien de pagar. El Ministeri d’Hisenda treballa molt de pressa per resoldre una sentència que provoca un trencament en les finances municipals de com mínim 2.600 milions d’euros.
Tot i que el contingut integral de la sentència no es coneixerà fins als pròxims dies, els advocats ja treballen a marxes forçades, com és el cas d’Arriaga Asociados, un dels despatxos especialitzats en aquesta matèria o qüestions com les clàusules terra de les hipoteques. El que deixa clara la sentència del Constitucional és que no té efectes retroactius. La sentència avança la «intangibilitat» de les situacions fermes existents abans de la data de la seva publicació, cosa que significa que no podran ser tocades ni revisades les plusvàlues ja abonades que no fossin objecte de reclamació o si aquesta ja s’havia tancat del tot.
Jesús María Ruiz de Arriaga, fundador d’aquest despatx, distingeix essencialment tres situacions:
Contribuents que van practicar l’autoliquidació de l’impost
En aquests casos, qui va practicar l’autoliquidació compta amb quatre anys per per impugnar o reclamar. El punt de partida bàsic per fer el càlcul és la data de la sentència del Tribunal Constitucional. Si no ha vençut aquest termini, tot i que s’hagi pagat és possible reclamar.
Contribuents a qui l’Administració local els va practicar la liquidació
En aquests casos, quan l’Administració és la que va practicar la liquidació, les possibilitats de recórrer o de reclamar són més limitades, perquè el termini per fer-ho és de només un mes, molt menys que en les autoliquidacions.
Contribuents que van reclamar i es manté oberta la via administrativa
Els casos en què els contribuents de l’impost local de plusvàlues van decidir reclamar al seu dia per la via contenciosa i aquesta encara no està tancada, és a dir, no és encara ferma, podran beneficiar-se de la recuperació del que van pagar, explica Arriaga. És en les situacions en què la reclamació ja és ferma quan no hi ha opció de reclamar.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos