Franquícies

8 passos previs per franquiciar un negoci

  • La reducció de costos, la ràpida expansió i la rendibilitat són alguns dels avantatges de les franquícies en comparació amb un negoci tradicional

4
Es llegeix en minuts
Lidia Álvarez Vellido
Lidia Álvarez Vellido

Redactora del suplemento 'actius'

ver +

El nombre d’establiments franquiciats el 2019 es va incrementar un 2,3% respecte a l’any anterior, amb un total de 1.279 locals, segons l’informe anual sobre l’estat de la franquícia a Espanya, realitzat per l’Associació Espanyola de Franquiciadors (AEF).

La reducció de costos, la ràpida expansió i la rendibilitat que es pot arribar a generar amb una franquícia són alguns dels avantatges que destaca Eduardo Abadía, director executiu de l’AEF, que afegeix que, a més, una altra via de rendibilitat que es genera per a la central «procedeix de les diferents contraprestacions econòmiques que el franquiciat ha d’aportar al franquiciador per l’ús de la seva marca» com són el dret d’entrada, ‘royalty’ d’explotació o cànon de publicitat.

Tot i que no és or tot el que lluu i també hi ha desavantatges a l’hora de franquiciar un negoci, tots ells relacionats amb una mala estratègia prèvia. «El detonant dels possibles desavantatges que es poden produir en una xarxa ve determinat per una selecció inadequada de la persona que estarà al capdavant de la gestió del negoci», explica l’expert, a més de la mala elecció de la ubicació, factor que constitueix més del 80% de l’èxit o el fracàs de la franquícia, o una maniobra contraproduent d’expansió.

Malgrat això, Abadía assegura que la franquícia és una fórmula en què hi ha molts més avantatges que inconvenients. En aquest sentit, algú que vol beneficiar-se’n no té per què introduir-se en el món de la franquícia amb una marca que ja és al mercat, sinó que, en cas que ja tingui un negoci, pot franquiciar-lo. 

Notícies relacionades

Però, ¿es pot franquiciar qualsevol negoci? En aquest sentit, el director executiu de l’AEF recomana que l’empresari es plantegi si el seu negoci ofereix un producte o servei que aporta novetat i diferenciació del que existeix al sector en el qual opera. Això serà «el que realment li donarà la clau per determinar si és franquiciable o no». 

A més, l’expert assenyala 8 passos previs que ajudaran que les coses surtin bé:

Analitzar el sector d’activitat

Cal realitzar un estudi profund i detallat de la realitat actual del sector en el qual opera l’empresa, coneixent-ne la competència, les tendències, els operadors nacionals i internacionals, els que ja operen com a franquícia, el grau de maduresa, la seva acceptació i èxit entre els consumidors, el que factura en conjunt... 

Aportar elements nous i diferenciadors al mercat

Una de les claus per poder franquiciar és que s’aporti un producte o servei nou al mercat i als consumidors que marqui diferències amb el que existeix, perquè si no serà una simple rèplica i no destacarà de la resta de competidors. 

Registrar la marca

El que pot semblar una obvietat, registrar la marca, es conveteix en un element necessari a l’hora de concedir-la al franquiciat. Cal definir tot el que està relacionat amb la imatge de marca (que després de franquiciar-la serà comú en tota la xarxa), el logotip, els colors corporatius, el nom comercial... que han d’estar registrats de manera adequada.

Definir l’oferta del producte o servei

Aquest és un punt clau per a tota empresa que vulgui franquiciar el seu negoci, perquè si s’expandeix per tot el territori nacional ha de tenir molt controlat l’aspecte logístic. En el cas que la seva oferta sigui de producte, ha d’arribar sempre a temps a cada establiment franquiciat, en qualsevol punt de la geografia nacional, per al bon funcionament de la xarxa; si és un servei, cal tenir molt clar el preu que tindrà per al comprador i la forma de vendre’l.

Suport inicial i continu

En tots els contractes de franquícia s’han de recollir quins són els drets i obligacions de les dues parts, franquiciador i franquiciat.

El perfil del franquiciat

No tothom és vàlid per gestionar un concepte de negoci d’un sector concret en règim de franquícia, per això cal definir el més clarament possible quin és el perfil adequat del franquiciat que es vol tenir a la xarxa. És bàsic concretar aquest perfil, perquè en la selecció correcta del franquiciat arrela una de les claus de l’èxit o el fracàs d’un negoci en franquícia. 

El pla de negoci

Cal elaborar un pla de negoci en el qual s’analitzi la seva rendibilitat. En aquest sentit, cal tenir garanties que qualsevol punt de venda que s’obri serà rendible per al franquiciat i, per la banda del franquiciador, també cal realitzar una anàlisi que confirmi que l’expansió de la seva marca mitjançant la concessió de franquícies serà rendible per a la central franquiciadora.

Analitzar la demanda

Cal definir quin tipus de poblacions i amb quin mínim d’habitants es pot obrir un centre franquiciat analitzant-ne la demanda, el nombre de clients potencials, el nombre de franquícies que es poden arribar a obrir, la concessió de zones d’exclusivitat, la competència que ja sigui operativa, si de debò hi ha demanda del sector... Són aspectes clau per determinar la implantació correcta del negoci perquè sigui rendible.