Rànquings

Les empreses familiars espanyoles guanyen pes al ‘top’ mundial

Mercadona (família Roig), Inditex (Ortega) i El Corte Inglés (Álvarez) es mantenen entre les 100 primeres

En total, 13 companyies dominades per parents formen part d’aquesta classificació de 500, tres més que fa dos anys

Les empreses familiars espanyoles guanyen pes al ‘top’ mundial
2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les empreses familiars espanyoles han aconseguit superar la pandèmia i la crisi derivada d’aquesta i guanyen pes a l’índex mundial d’aquest tipus de companyies. En aquesta classificació que elaboren EY i la Universitat de Sankt Gallen, a Suïssa, que inclou les 500 companyies més grans dominades per parents a tot el món, hi ha 13 companyies espanyoles, tres més que fa dos anys.

De nou, Mercadona (família Roig), Inditex (Ortega) i El Corte Inglés (Álvarez) es mantenen entre les 100 companyies familiars amb més facturació del món. Juntament amb aquestes hi ha també Gestamp (Riberas), Acciona (Entrecanales), Ferrovial (Del Pino), Grifols, Barceló, Prosegur (Gut Revoredo), Grup Antolín, Globalia (Hidalgo) i Técnicas Reunidas (Lladó). En conjunt, aquestes 13 companyies presenten una facturació total de 134.000 milions de dòlars i compten amb 752.892 empleats.

Les 500 empreses familiars més grans del món van generar 7,2 bilions de dòlars en facturació, i van ocupar 24,1 milions de persones a 45 països. Europa continua sent una ubicació preferent per a aquest tipus de companyies, amb gairebé la meitat establertes a la zona i un terç, a Amèrica.

Per països, els EUA són el que ostenten el major nombre d’empreses familiars (119, o el 24%), seguits d’Alemanya, amb un 16%. Àsia és la llar de tres de les vint principals empreses, així com l’empresa familiar més antiga de l’índex: Takenaka Corporation, amb més de 400 anys d’antiguitat al Japó.

Notícies relacionades

Tot i que les empreses familiars, especialment les del sector de l’hostaleria i el turisme, han sentit els efectes de la pandèmia, moltes van aprofitar l’oportunitat per reorganitzar-se i adaptar-se. Diverses companyies van canviar les seves capacitats de fabricació per desenvolupar articles essencials com protectors facials i ventiladors, mentre que d’altres van proporcionar recolzament financer a altres negocis i van mostrar el seu compromís amb la innovació i la responsabilitat social, segons els autors de l’estudi. En particular, les empreses familiars de consum van superar el repte i van arribar a ocupar de mitjana 56.150 persones.

Els factors ambientals, socials i de govern corporatiu, així com les polítiques de diversitat i inclusió, es van obrint pas també entre les empreses familiars. Segons les dades obtingudes, els membres del consell d’aquest tipus de companyies tenen de mitjana 61 anys, i el 80% de les empreses de l’índex no tenen en aquest òrgan membres de la família menors de 40 anys. A més, la proporció d’empreses amb dones de la família en els consells d’administració arriba al 31% el 2021. Només el 5% (27) de les empreses familiars a l’índex tenen dones al càrrec de conseller delegat, una dada similar al 8% (41) de les empreses del rànquing Fortune Global 500.