procediment infracció
Brussel·les expedienta Espanya per prorrogar la concessió de l’AP-9 sense licitació
La Comissió Europea considera que Espanya ha vulnerat les regles sobre contractes i licitacions públiques

Viajar en coche: las autopistas más caras de Europa
La Comissió Europea ha obert un procediment d’infracció contra Espanya per prorrogar la concessió de l’autopista de l’atlàntic o AP-9, que recorre Galícia de nord a sud per unir Ferrol i Tuy, sense haver fet la necessària licitació pública. Segons Brussel·les, les autoritats espanyoles haurien d’haver posat en marxa un nou concurs públic en comptes de prorrogar per tercera vegada la concessió, que té l’empresa Audasa, fins a l’any 2048. El Govern de Pedro Sánchez té dos mesos per respondre a la Comissió Europea.
Segons les regles europees sobre contractes de concessions i licitacions públiques, l’extensió d’un contracte de concessió és equivalent a una nova concessió que només pot ser concedida mitjançant un concurs públic. Per això considera que les autoritats espanyoles han vulnerat la normativa europea a l’extensió del període de durada de l’AP-9 sense llançar prèviament una licitació pública. «La Comissió considera que Espanya no ha complert amb les seves obligacions sota les regles de licitació de la UE», ha anunciat aquest dijous.
El Govern que lidera Pedro Sánchez té ara dos mesos de termini per respondre. Si les seves al·legacions no satisfan els tècnics comunitaris, Espanya podria rebre un ultimàtum, prèvia denúncia davant el Tribunal de Justícia de la UE. La concessió de l’AP-9 va ser impulsada pel dictador Francisco Franco que la va adjudicar per un període de 39 anys, cosa que significa que hauria d’haver expirat l’any 2012. El Govern de Felipe González, no obstant, va decidir prorrogar la concessió fins a l’any 2023 i el Govern de José María Aznar de nou l’any 2000 fins al 2048.
Notícies relacionadesA més d’Espanya, la Comissió Europea també ha obert un altre expedient a Itàlia. En aquest cas per prolongar sense licitació la concessió d’una autopista al Tirrè. En aquest cas, no obstant, ja hi ha sentència del Tribunal de Justícia de la UE que el setembre del 2019 va concloure que amb l’extensió de la concessió Itàlia havia vulnerat la legislació europea sobre licitacions públiques. Dos anys després d’aquella sentència, la Comissió Europea ha conclòs que Itàlia continua sense adoptar mesures per corregir la situació i obre un nou front.
L’Executiu comunitari també ha obert expedients contra Espanya i França per no complir les obligacions de control i descàrrega de totes les espècies capturades subjectes a límits de captures al mediterrani i ha llançat un ultimàtum al govern pels retards en l’aprovació de la nova llei audiovisual. El termini de transposició es va acabar el setembre de fa un any i Espanya continua sense notificar sense fer els deures. Per aquesta raó també estan expedientades Txèquia, Estònia, Irlanda, Croàcia, Itàlia, Xipre, Eslovènia i Eslovàquia.
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Conducció Per aquest motiu hauràs de portar piles al cotxe a partir de l'any que ve
- CHAMPIONS LEAGUE El PSG arriba a una final que carrega de raó Luis Enrique
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Reunió Anual Cercle d'Economia Catalunya construirà 21.289 pisos socials en solars de 226 municipis
- L'estadounidenc Robert Francis Prevost es converteix en el 267è Papa sota el nom Lleó XIV
- Els pronòstics en temps real ¿Qui serà el nou Papa? Així va el conclave a les enquestes i les apostes
- Què passa després de la fumata blanca? Quan se sap qui és el nou Papa?
- Elecció al Vaticà L'estatunidenc Robert Francis Prevost esdevé el 267è Papa sota el nom de Lleó XIV
- La Cirurgia Plàstica triomfa entre els MIR i aquests són els motius: "La nostra feina és molt àmplia i va molt més enllà de l'estètica"