AUTOMOCIÓ

El mercat automobilístic europeu va caure un 19,1% a l’agost

  • A l’agost es van matricular a la UE un total de 622,993 vehicles, cosa que suposa cedir un 19,1% respecte al mateix mes del 2020 i allunyar-se de l’objectiu de recuperar els nivells prepandèmia.

  • La gran majoria de grups d’automoció van vendre menys el mes passat, sent Mazda, Alpine i el trio de luxe Bentley, Lamborghini i Bugatti les úniques firmes que van créixer.

Concessionari d’automòbils a Barcelona.

Concessionari d’automòbils a Barcelona. / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La indústria de l’automòbil està patint sobre manera els últims mesos. Durant tot aquest any, les xifres de matriculacions s’han comparat amb l’exercici 2019 perquè l’any passat van estar molt condicionades per la pandèmia i, per tant, era fàcil que es milloressin el 2021. No obstant, com ja va passar amb el mercat espanyol, el mercat europeu va encadenar a l’estiu dos mesos de resultats negatius respecte al 2020. Així, segons dades de l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), l’agost passat es van registrar a la Unió Europea un total de 622.993 matriculacions, un 19,1% menys respecte al 2020.

ACEA destaca que, per segon mes consecutiu, els quatre grans mercats europeus van presentar importants caigudes superiors als dos dígits. De fet, tres dels quatre van superar el 20%. El capítol de descensos el va liderar Espanya amb un 28,9%, seguida d’Itàlia, amb un 27,3%, Alemanya, amb un 23%, i França, amb un 15%. Aquests resultats responen a la crisi mundial de xips, que està parant les fàbriques d’arreu del món i provocant importants retards en les entregues, a la crisi econòmica derivada del coronavirus, que encara no s’ha superat, i a la incertesa que viuen els compradors, dubtant entre tecnologies i formes de compra davant un escenari legislatiu canviant.

En l’acumulat de l’any, en comparació amb el 2020 les vendes van pujar fins a l’agost en un 11,2% fins als 6,8 milions d’unitats. Aquest creixement es deu a les bones xifres vistes el març, quan el mercat va pujar un 87%, a l’abril, quan va fer el mateix en un 218,6%, i al maig, quan ho va fer en un 53,4%. Es pot recordar que l’activitat va estar pràcticament aturada aquell trimestre el 2020 per la primera onada de la pandèmia.

Només milloren cinc mercats

Dels 26 mercats de la UE, només en cinc es van registrar més vendes l’agost respecte al mateix mes del 2020. Romania va liderar aquestes pujades amb un destacable ascens del 44,6% fins a les 16.129 unitats, seguida d’Irlanda, amb un increment del 24,9%, i Letònia, amb un ascens del 14,3%. També van millorar Croàcia (+8,3%) i Estònia (+3%).

La resta de països van tancar el mes en vermell, sent Portugal, amb una caiguda del 35,8%, el país que pitjor va rendir malgrat les xifres llançades per mercats com el lituà, que es va desplomar un 30,2%, o l’esmentat mercat espanyol (-28,9%). Bulgària va ser el país que menys vendes va perdre amb un total de 1.905 matriculacions, un 0,7% menys. Fora de la UE, el Regne Unit tampoc va acabar bé l’estiu, amb una caiguda del 22% amb 68.033 vehicles venuts.

Gairebé totes les marques cauen

Notícies relacionades

El mes d’agost tots els grups automobilístics van vendre menys cotxes que el mateix mes del 2020 excepte Mazda, que va matricular 9.751 vehicles, un 7% més. El Grup Volkswagen, líder del mercat de nou amb 163.995 unitats el mes passat, va caure un 15,9%. Pitjors resultats van donar Stellantis (-29,7%), el Grup Renault (-20,6%), Daimler (-40,1%), Nissan (-40,2%), Ford (-35,9%) i Volvo (-30,3%), per exemple.

Per marques, la gran majoria també van presentar balanços negatius, com Seat, un 14,2% menys, Peugeot, un 40% menys, o Renault, un 28,9% menys. Només algunes firmes molt específiques, com l’esmentada Mazda, Alpine o el grup que formen les ensenyes de luxe de Volkswagen (Bentley, Lamborghini i Bugatti), van millorar respecte a l’agost del 2020. En aquest sentit, la francesa va matricular 159 unitats per créixer un 130,4%, mentre que el trio de Volkswagen va vendre 213 cotxes, un 8,1% més.

Temes:

Cotxes