El tren com a alternativa a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona

  • Un informe encarregat per l’Ajuntament del Prat proposa connectar Barcelona amb els aeroports de Reus i Girona per mitjà de l’alta velocitat

  • El pla aspira a descongestionar el trànsit de passatgers a la capital catalana, redirigint molts dels vols ‘low cost’ a altres aeròdroms del litoral

Aeropuerto de El Prat

Aeropuerto de El Prat / Manu Mitru (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

Àustria ha suprimit els vols entre Viena i Salzburg. França tramita la prohibició per volar entre destinacions que puguin cobrir-se en un màxim de dues hores i mitja amb tren. I la Comissió Europea ja ha mostrat el seu suport a les iniciatives per reemplaçar els vols curts per alternatives menys contaminants com el tren. Si bé la tendència a descarbonitzar el transport aeri és només incipient, és cada vegada més present en el debat que ha forçat l’emergència climàtica. També a Espanya, on aquest dimecres s’ha presentat un estudi per millorar les connexions ferroviàries entre aeroports com a alternativa al pla per ampliar l’aeroport de Barcelona.

L’estudi ha sigut realitzat per l’Asociació per la Promoció del Transport Públic (PTP) per encàrrec de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, un dels més actius en la seva oposició a la construcció de la tercera pista de l’aeròdrom català. La proposta planteja descongestionar el Prat redirigint molts dels seus vols de baix cost cap a Reus i Girona, als voltants del qual es construirien estacions de tren d’alta velocitat connectades amb Barcelona. «Reus i Girona assumirien la majoria de vols ‘low cost’ del Prat», assegura l’informe presentat per l’alcalde del Prat Lluís Mijoler (comuns) i el president de la PTP, Adrià Ramirez.

Notícies relacionades

Aquestes connexions permetrien enllaçar per tren els aeroports del litoral amb Barcelona en un màxim de 75 minuts, si es compten els 30 minuts d’espera màxima a les estacions de Reus i Girona que contempla la proposta. Aquesta reordenació ferroviària no és gaire diferent, no obstant, a la que planteja Aena en el Dora II (Document de Regulació Aeroportuària). I és que, si bé l’ampliació de l’aeroport barceloní ha quedat temporalment en repòs per l’oposició de la Generalitat a pertorbar els espais naturals protegits inclosos en el projecte, fonts d’Aena asseguren que els seus plans per portar l’alta velocitat als aeròdroms de Reus i Girona continuen vigents. Només falta que siguin rubricats pel Consell de Ministres el pròxim 30 de setembre.

En qualsevol cas, la proposta de l’estudi de la PTP va més enllà. Parla d’integrar el traçat ferroviari proposat amb la xarxa Avant de Lleida i Figueres, els Intercity a València i els trens del sud de França. Mentre aspira a promoure els trajectes amb tren de mitja distància a altres punts de la geografia espanyola, així com els trens nocturns a 40 capitals europees. «És només una mostra que existeixen alternatives al xantatge plantejat a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona», assegura el portaveu de l’Ajuntament del Prat, Bertran Cazorla. La intenció del seu alcalde passa per reactivar la taula institucional entre administracions per debatre el futur de l’aeroport de la capital catalana.