A porta tancada

El Suprem revisa aquest dijous la remissió a Alemanya de la causa contra Volkswagen pel ‘dieselgate’

  • És la primera vegada que l’alt tribunal es pronuncia sobre la decisió d’un jutge de remetre una causa a un altre país

  • Facua va recórrer a favor d’Alemanya la inhibició del magistrat de l’Audiència Nacional Ismael Moreno

dieselgate

dieselgate / Fabian Bimmer

2
Es llegeix en minuts
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +

Cinc magistrats de la Sala Segona del Tribunal Suprem revisaran aquest dijous una decisió gens comuna en el dret espanyol. Es tracta de la que va adoptar el jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno el novembre del 2018 a l’inhibir-se a favor d’Alemanya perquè també s’investigués en aquest país la causa oberta a Espanya pel ‘dieselgate’, arran d’una denúncia presentada per la presumpta instal·lació d’un programa informàtic en milers de vehicles per canviar els resultats de les emissions contaminants.

Gràcies a aquest procediment, Miguel Colmenero, com a president, i Susana Polo, Javier Hernández, Pablo Llarena i Ana Ferrer, que serà la ponent de la resolució que dictin, seran els primers magistrats de l’alt tribunal a pronunciar-se sobre una inhibició d’un jutge espanyol a l’estranger per investigar i jutjar uns fets, segons consta en una providència a què ha tingut accés aquest diari.

El titular del Jutjat Central d’Instrucció número 2 va decidir remetre les actuacions a Alemanya, a proposta de la fiscalia, que va fer seu així el criteri expressat pel ministeri públic de Braunschweing, a l’Estat alemany de Baixa Saxònia, relatiu al fet que totes les investigacions judicials pel ‘dieselgate’  repartides pel món es concentressin a Alemanya en un únic procés. A més, aquest procediment estava més avançat que l’obert a l’Audiència Nacional.

Oposició dels perjudicats

Notícies relacionades

La decisió va disgustar els perjudicats i va ser recorreguda per Facua, que considera que la sortida del procediment d’Espanya i la seva tramitació a Alemanya, quan s’ignoren els fets concrets investigats en aquest país, limita el dret a la tutela judicial efectiva i al rescabalament dels danys causats dels afectats, per ser més difícil a la pràctica poder actuar en un procediment seguit en aquell país. L’organització de consumidors argumenta que en aquest procediment ni tan sols estan personades totes les víctimes, els 723.832 propietaris de vehicles afectats pel frau de les emissions.

A més, adverteix que no s’han detallat les conseqüències del trasllat per als perjudicats personats en la causa, dels que prop de 7.000 són representats per l’associació, i es desconeix la possibilitat i viabilitat que els afectats puguin exercir els drets reconeguts per l’Estatut de la víctima del delicte, que reconeix el dret a tenir accés a les resolucions que resultin rellevants traduïdes a l’espanyol i accedir a una indemnització en cas que es procedeixi a la condemna de la companyia. En aquest sentit, assenyala que la fiscalia alemanya ja va sancionar el grup Volkswagen amb una multa de 1.000 milions d’euros, cosa que, segons Facua, pot impedir obrir un altre procediment contra la companyia, malgrat que aquella no va entrar a valorar si es van produir conductes il·lícites o no.