Conflicte turístic

Querella contra Ryanair per atemptar contra l’honor de les agències de viatges

La patronal Acave denuncia l’aerolínia per no rectificar després de serioses acusacions al col·lectiu

La companyia irlandesa posa traves a la intermediació d’empreses en la venda dels seus vols

Querella contra Ryanair per atemptar contra l’honor de les agències de viatges
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave), principal patronal del sector a Espanya, ha presentat una querella contra Ryanair acusant l’aerolínia d’atemptar contra l’honor de les agències de viatges i la seva tasca de mitjanceres autoritzades legalment per contractar serveis de companyies aèries en nom dels seus clients. El conflicte derivat dels impagaments durant la pandèmia fa un pas més després de la celebració d’un intent de conciliació el dia 8 de juliol. Aquell dia, Ryanair va rebutjar una solució acordada a aquesta seriosa controvèrsia. Acave va iniciar aquest procés a l’abril presentant una demanda de conciliació en la qual demanava, entre altres coses, la rectificació pública de la informació falsa que havia difós la multinacional irlandesa.

Segons Acave, Ryanair va acusar les agències de fets tan greus com obstaculitzar els reemborsos de Ryanair i proporcionar dades falses per efectuar les reserves. En la preceptiva conciliació, la companyia aèria va rebutjar rectificar, per tant Acave ha presentat querella contra la companyia per la presumpta comissió d’un delicte contra l’honor.

Mesures anti-intermediaris

Segons la patronal de les agències de viatge, «des de fa anys, Ryanair ha volgut impedir tant sí com no que els seus vols poguessin vendre’s a través d’agències de viatges, però mai havia recorregut a l’atribució falsa de conductes delictives per aconseguir el seu objectiu». En la demanda es posa de manifest que Ryanair ha acusat les agències de viatges que han comercialitzat bitllets de Ryanair d’haver efectuat actes il·lícits. 

En els últims mesos, Acave ha tingut notícia a través dels seus associats que molts clients que havien contractat els seus vols a través d’agències de viatges havien rebut cartes en les quals se’ls informava que els seus bitllets havien sigut adquirits a través de ‘screen scraping’. Aquesta tècnica, completament legal, consisteix que una agència de viatges escaneja el lloc web d’una aerolínia, presenta opcions de vol als seus clients i contracta en nom seu l’opció triada. La compra s’efectua pels canals preceptius, amb tota la informació dels clients i amb les garanties necessàries.

Informació falsa

No obstant, Ryanair, a la seva pàgina web i als correus electrònics que ha remès, acusa les agències de viatges de proporcionar informació falsa en els mètodes de pagament per efectuar les reserves, així com de no abonar als seus clients els reemborsos realitzats per la companyia aèria, donant a entendre que les agències es poden haver apropiat indegudament de les esmentades quantitats.

L’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades, que té com a president Martí Sarrate, és la patronal d’agències de viatges d’àmbit estatal amb seu a Catalunya. És l’associació més representativa d’Espanya amb aproximadament 450 associats i aproximadament 1.000 punts de venda en tot el país. Formen part de l’associació agències de les diferents tipologies: emissores vacacionals i corporatives, operadors turístics, receptives de costa i de ciutat, agències ‘online’ i de creuers.

El cas Kiwi.com

Notícies relacionades

El cas Kiwi.comL’aerolínia irlandesa va decidir fa poques setmanes bloquejar les targetes d’embarcament emeses per l’agència ‘online’ Kiwi.com. L’aerolínia va decidir unilateralment que aquestes targetes no són vàlides en els seus vols. A la pràctica, per poder volar amb Ryanair s’ha de realitzar la facturació ‘online’ amb la companyia aèria, no a Kiwi.com, per exemple.

Clàusules abusives, segons l’OCU

Segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), la justícia ha donat la raó a l’organització repetidament i s’han detectat almenys 11 clàusules abusives en els contractes de Ryanair. Despeses emmascarades, normes injustificades, la llista és llarga. «És cert que els preus dels vols són molt competitius, però també que en les seves relacions amb els viatgers hi ha molts abusos», conclou l’OCU.