AUTOMOCIÓ

El mercat automobilístic va registrar una important caiguda del 29% a l’agost

  • L’escassetat global de xips, la incertesa per la pandèmia i les possibles noves restriccions als motors de combustió provoquen el pitjor mes d’agost des de 2013.

  • En total es van matricular 47.584 unitats, un 29% menys respecte al mateix mes de 2020, sent el primer mes que perd la comparació amb l’any passat des que va començar la pandèmia.

El mercat automobilístic va registrar una important caiguda del 29% a l’agost

El Periódico

3
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’agost ha sigut un mes negre per al sector de l’automòbil, que ha vist com durant tot l’any ha sigut incapaç de recuperar les xifres de vendes prèvies a la pandèmia. El mes passat, segons dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), es van matricular un total de 47.584 vehicles nous, un 29% menys respecte al mateix mes de l’any passat. Ja no ha fet falta comparar la xifra amb la de 2019, ja que aquest agost ha sigut el primer mes des que va aparèixer la Covid-19 que registra menys vendes que l’any passat.

Anfac confirma que, tot i que no sol ser un mes particularment bo, és el pitjor agost des de 2013. Aquest any, de moment, s’han efectuat 588.314 matriculacions, un 12% més que aquest període de l’any passat, sobretot gràcies a l’impuls de març, abril i maig, amb grans pujades en comparació amb els mateixos mes de l’any passat, quan la pandèmia va aturar tota l’activitat. «La caiguda registrada és molt important i ens remet a dades només vistes durant l’anterior crisi econòmica. Aquesta reducció respon en part a l’escassetat de microxips, que està aturant les fàbriques de tot el món, però també per la pandèmia, que encara no s’ha acabat», diu Noemi Navas, directora de comunicació d’Anfac, que insisteix que, una altra vegada, «els consumidors no saben quin cotxe comprar, ara perquè hi ha més restriccions a les tecnologies».

Cap canal de vendes ha millorat respecte a l’any passat. Com és habitual, la xifra de particulars ha sigut la que menys ha rendit, amb un daltabaix del 30,7% fins a les 26.084 unitats. El d’empreses va seguir amb un descens del 27,1% i 17.673 unitats, mentre que el de llogaters va perdre un 23,9% fins a les 3.827 unitats.

Comercials, industrials i autobusos

Tampoc van ser bons els registres en el segment dels vehicles comercials lleugers, amb una caiguda del 28,6% amb només 8.310 unitats venudes, un 46% menys que el 2019. Des de gener s’han matriculat 51.067 comercials lleugers, un 25,6% més que el 2020 però un 27% menys que el 2019.

Per la seva part, es van vendre 1.068 vehicles industrials i autobusos a l’agost, un 12,5% menys. Aquest any de moment sumen 14.236 unitats, un 17,5% més respecte a 2020, però, de nou, un 20,3% menys respecte a 2019.

Els alternatius sotgen la gasolina

Notícies relacionades

El mes passat, la quota de mercat dels cotxes alternatius (elèctrics, híbrids, híbrids endollables, híbrids de gas i d’hidrogen) va arribar al 40,9%, un notori 7,3% més que el juliol, gràcies a la caiguda del 6,2% de la gasolina, que continua sent el combustible majoritari amb el 42,2% del mercat, i del 2% del dièsel, que continua en el seu particular camí de l’oblit amb una quota del 16,9%. Directament relacionada amb aquestes xifres hi ha la reducció de les emissions mitjanes de CO2 per quilòmetre dels cotxes nous fins als 123,6 grams a l’agost, un 7,6% menys que el mateix mes de 2020.

Quant als cotxes més venuts, el Dacia Sandero es va erigir com el favorit a Espanya amb 2.140 unitats, seguit del Hyundai Tucson, amb 1.538, i de l’Opel Corsa, amb 1.284. Sorprèn no veure un Seat, que de moment és la marca més venuda de l’any amb 53.387 unitats i que té en l’Arona el cotxe més venut de l’any amb 15.783 unitats, però és que la firma de Martorell tampoc va ser al podi l’agost, esglaons que van copar Toyota amb 4.149 unitats, Hyundai amb 3.904 i Kia amb 3.743.

Temes:

Cotxes