Sostenibilitat

L’evolució de la xarxa elèctrica a Catalunya: digitalització, eficiència i medi ambient

L’electrificació de l’economia és la clau per aconseguir una descarbonització del planeta i lluitar contra el canvi climàtic

A Catalunya ja hi ha més de 12.000 instal·lacions automatitzades d’Endesa i la xarxa de mitjana tensió ja compta amb prop de 10.000 telecomandaments

La digitalització de la xarxa elèctrica permetrà una gestió més eficient dels recursos

La digitalització de la xarxa elèctrica permetrà una gestió més eficient dels recursos / Endesa

6
Es llegeix en minuts
Xavi Pareja

Des que el 1875 es va inaugurar laprimera central elèctrica a Barcelona, la xarxa elèctrica ha evolucionat i crescut de forma imparable. Avui dia l’electricitat és present en tots els aspectes de les nostres vides i, en les pròximes dècades, juntament amb el desenvolupament de les energies renovables, jugarà un paper essencial en la descarbonització del planeta i en el desenvolupament de l’economia. En el cas de Barcelona, els Jocs Olímpics de 1992 van marcar un abans i un després per a la ciutat i la seva xarxa elèctrica.

L’esdeveniment va requerir una planificació exigent. La ciutat va passar de 29 subestacions a 33, es van soterrar les línies d’alta i mitjana tensió amb la construcció de les galeries subterrànies de servei de la Ronda Litoral que contenen més de 550 km de línies elèctriques, per primera vegada es va assessorar els promotors en la construcció dels emplaçaments per trobar els millors sistemes elèctrics, mesures de seguretat i sistemes d’emergència. Tot això afegit als plans de contingència i a la tasca portada a terme per les subministradores del moment – FECSA, ENHER i HECSA–, que va assegurar el funcionament correcte de la xarxa elèctrica durant els Jocs Olímpics i van convertir Barcelona en una ciutat referent en infraestructures elèctriques.

«Els Jocs Olímpics van ser un moment clau. Aquelles subestacions es van convertir en el puntal del subministrament de Barcelona i moltes de les millores continuen sent presents avui dia, com per exemple el soterrament de les línies de mitjana i alta tensió», explica Jordi Casas, responsable del Centre de Control d’Endesa a Barcelona.

El 1992 FECSA, ENHER i HECSA tenien 2,4 milions de clients amb una potència mitjana contractada de 3,5 kw i produïen 17,08 GWh a Catalunya. Avui dia són 4,2 milions de clients amb una potència mitjana contractada de 4,5 kw i Endesa produeix 31,6 GWh. Com fa 30 anys, la xarxa elèctrica avui viu una nova era marcada per la digitalització i l’electrificació de l’economia, que en els pròxims anys canviarà per complet la xarxa i la forma en què consumim l’energia.

Digitalització de la xarxa elèctrica

Digitalització de la xarxa elèctricaEndesa està immersa en un procés de digitalització i automatització de les seves infraestructures, mitjançant la instal·lació de telecomandaments que permeten controlar de forma remota i més eficient l’estat de la xarxa elèctrica. Actualment, a Catalunya ja hi ha més de 12.000 instal·lacions automatitzades i la xarxa de mitjana tensió ja compta amb prop de 10.000 telecomandaments.

Amb els telecomandaments es pot monitoritzar la xarxa i saber on s’ha produït una avaria de forma més eficient, a més de solucionar la major part dels problemes sense necessitat de desplaçar un equip. Això ha millorat l’eficiència i la capacitat de resolució d’una incidència amb una inversió de temps un 20% menor que fa uns anys. «Abans havíem de seccionar la línia i enviar un equip sobre el terreny per conèixer el punt en què s’havia produït l’avaria. Ara ho podem detectar i moltes vegades solucionar-ho des del centre de control», explica Casas.

Un altre paper clau el juga el sistema LARS (localització d’avaries i reposició del subministrament). Aquest programa automàtic que s’instal·la en el Centre de Control, actua de la mateixa forma que ho faria un operador humà. Fa maniobres a la xarxa per aïllar l’avaria i reposar el subministrament elèctric en tres minuts. El sistema també gestiona els telecomandaments i en un futur s’espera que pugui fer moltes més funcions. Només l’any passat es van portar a terme 461.300 operacions a distància, a través dels telecomandaments.

«Tot això ha sigut un gran avenç. Per exemple, quan hi ha fenòmens meteorològics crítics com grans tempestes podem detectar de forma molt més ràpida les incidències a la xarxa elèctrica i resoldre-les de forma més eficient. A diferència d’un humà, el sistema pot treballar resolent-ne algunes de forma paral·lela», diu Casas.

¿Com es treballa en un Centre de Control d’Endesa?

¿Com es treballa en un Centre de Control d’Endesa?Els Centres de Control d’Endesa són el cervell que millora, manté i assegura el funcionament correcte de la xarxa elèctrica. El seu equip treballa les 24 hores durant els 365 dies de l’any per millorar la xarxa, fer manteniment i també per resoldre avaries. Les dues primeres funcions ocupen el 80% del seu temps i la tercera un 20%.

Les pantalles ocupen la major part de la sala. Al darrere, els enginyers comproven que tot estigui bé i passen el temps portant a terme les operacions de millora i manteniment. El mapa de Catalunya allà és completament diferent. La xarxa elèctrica es representa com una malla en un mapa ortogonal.

El Centre de Control d’Endesa treballa 24 hores durant els 365 dies de l’any per a millorar i mantenir el correcte funcionament de la xarxa elèctrica / Arxiu / Endesa

«La nostra feina és que el consumidor tingui operatiu el servei i, en cas d’incidència, que com més aviat el restablim, millor», afirma el responsable del Centre de Control. Cada enginyer controla una porció de la xarxa de Catalunya des de la seva taula, executa els treballs programats amb les persones que es troben sobre el terreny, i està pendent que tot funcioni correctament.

El paper del Centre de Control també és fonamental per a la seguretat dels equips que treballen sobre el terreny. Els protocols són essencials i des d’allà es guia els operaris. «L’electricitat és invisible i no es veu. Des del Centre de Control posem unes regles per treballar de forma segura i els treballs només s’inicien quan ens assegurem que ja no hi ha electricitat en aquest tram de xarxa», afirma Casas.

Economia electrificada i flexibilitat de la xarxa elèctrica

Economia electrificada i flexibilitat de la xarxa elèctricaL’electricitat ha anat guanyant espai a altres fonts d’energia en els últims anys, sobretot, com la millor alternativa per descarbonitzar l’economia abans del 2050 i així aconseguir pal·liar els efectes del canvi climàtic. La mobilitat elèctrica o la producció d’energies renovables a escala local, entre d’altres, són el gran repte a què s’enfronta la xarxa elèctrica en les pròximes dècades.

«El repte principal és adaptar la xarxa a les necessitats de generació d’energia i consum. En uns anys passarem de tenir centrals d’alta tensió a una microgeneració local en què les renovables seran les protagonistes. Tot això serà molt més eficient, però hem d’aconseguir compatibilitzar-ho amb la demanda», apunta Casas.

Un concepte clau de tota aquesta transformació serà la flexibilitat de la xarxa elèctrica. El model està evolucionant d’una generació unidireccional del productor al consumidor, convertint aquest últim en actor actiu amb un model de generació distribuïda en què els petits productors creixen i els consumidors poden abocar electricitat a la xarxa. Tot això comporta una millora en l’eficiència dels recursos elèctrics i una distribució i aprofitament de l’energia millor. Per exemple, en un barri amb concentració de plaques fotovoltaiques, en un moment d’alta producció en hores solars, però sota consum perquè no hi ha ningú a casa, es podria redirigir l’excedent a la xarxa. Això no només permet una millor utilització dels recursos, sinó que alhora pot evitar problemes de sobrecàrrega de la xarxa.

La xarxa elèctrica jugarà un paper essencial en els pròxims anys. La transformació digital de la xarxa serà essencial en el procés d’electrificació de l’economia. En els pròxims anys Endesa aprofundirà en aquest procés i per al 2023 s’espera arribar a les 16.000 instal·lacions automatitzades. La distribuïdora, a més, està immersa en un programa global de digitalització de tots els seus processos mitjançant tecnologies com el big data, el ‘machine learning’, la realitat augmentada, la intel·ligència artificial, la robòtica o el desplegament de sensors IOT amb l’objectiu de millorar l’eficiència de la xarxa elèctrica.

Pla de Qualitat d’Endesa