Mercat laboral

El sector carni del Regne Unit busca desesperadament presos per a les seves vacants d’ocupació

  • Brexit i Covid han exacerbat la falta de treballadors amenaçant la producció i la distribució de la indústria càrnia

  • Supermercats i grans superfícies estan oferint bonificacions als camioners, després de la marxa dels professionals europeus

Quorn Ownership Switches to Philippines in $833 Million Sale

Quorn Ownership Switches to Philippines in $833 Million Sale / Bloomberg / Simon Dawson (Bloomberg via Getty Images)

3
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

Els empresaris britànics estan tan desesperats, que estan buscant a la presó als seus nous empleats. Amb una falta de mà d’obra apressant a causa del coronavirus i el Brexit i davant la por d’haver d’interrompre la fabricació, els productors de carn processada del Regne Unit estan mirant d’aconseguir treballadors entre els reclusos que es troben en un règim equivalent al segon grau a Espanya. En aquests moments hi ha en aquest sector 14.000 places vacants.

A la recerca de reclusos

L’Associació de Subministradors Independents de Carn, que reuneix carnisseries, processadores i escorxadors, està en converses amb el Ministeri de Justícia perquè autoritzi permisos especials de sortida als reclusos, de manera que puguin ser contractats, guanyar-se un jornal i aprendre un ofici amb el qual integrar-se potser a la societat una vegada complerta la sentència. D’acord amb el diari ‘The Guardian’, el sistema actual que permet als reus en règim de presó oberta treballar una jornada laboral a la setmana no és suficient per cobrir les necessitats de sector que com molts d’altres comença a tenir seriosos problemes per mantenir la producció i proveir el públic. Des del Ministeri de Justícia indiquen que «es tractarà d’ajudar totes les indústries en la mesura possible. Ajudar els presoners a trobar llocs de treball durant la seva sentència i després que quedin en llibertat fa molt menys probable el fet que tornin a delinquir». La indústria alimentària també està contemplant la idea d’entrenar i contractar antic personal de l’exèrcit. «Estem estudiant cada possibilitat», asseguren en l’Associació.

 Sense pollastre fregit

Malgrat ser a l’gost també es va avisant de la dificultat per portar per Nadal a la taula garrins o pernil rostit. Fins i tot el gall dindi, el plat més popular en aquestes dates, pot escassejar. Aquests dies, a més, es parla de «la crisi del pollastre». La més consumida de les aus comença a faltar, fet que ha obligat diverses cadenes de restaurants com Kentucky Fried Chicken a suprimir algunes de les seves especialitats del menú. El seu rival, Nando’s ha hagut de tancar 45 establiments a causa dels problemes de la cadena de subministrament. El Consell Britànic d’Ocells de Corral ha demanat al Ministeri d’Interior que obri la mà amb la immigració de treballadors. «Quan no tens gent tens un problema i això és una cosa que estem veient a tota la cadena de producció», va declarar la setmana passada Sky News Richard Griffins, director executiu del Consell. «La crisi de l’ocupació és un problema del Brexit», va afegir. «El nombre alarmant de vacants continua augmentant a causa que el Govern continua actuant contra els interessos de la indústria alimentària del Regne Unit».

Bonificacions als camioners

Notícies relacionades

El forrellat a la contractació de treballadors comunitaris després de la sortida de la Unió Europea, combinat amb les alertes d’aïllament i els contagis de Covid són en l’origen de la falta de personal. En aquest sector dels ocells de corral la falta les vacants ja superen el 15%, però el problema es repeteix en altres àmbits. Fan falta entre 90.000 i 100.000 conductors de camions. Els europeus que eren darrere del volant se n’han anat a casa o a treballar a altres països, farts per l’augment de la burocràcia i els tràmits duaners imposats després del Brexit per entrar i sortir del Regne Unit. La paga de molts aquests conductors és per quilometratge, no per les hores de treball i els retards suposaven una pèrdua d’ingressos. Hi ha hagut també canvis en el sistema d’impostos i ara resulta més car que a Europa treballar o ser treballador al Regne Unit. Els supermercats i les grans superfícies estan oferint bonificacions d’entre 2.500 i 5.500 euros als camioners perquè reparteixin els seus propis productes. Això està dificultant que els fabricants puguin distribuir els seus articles.

 La situació podria empitjorar les pròximes setmanes, quan comencin les classes i la gent retorni a la feina, en molts casos a les oficines per primera vegada des del març de l’any passat.