Rescat

L’aerolínia portuguesa TAP es juga el seu futur a Europa

  • El Govern lusità, principal accionista de la companyia, ha enviat aquesta setmana a Brussel·les els aclariments sobre el pla de reestructuració

  • La proposta per injectar 3.200 milions d’euros de diners públics ha obert una guerra amb Ryanair, que ha presentat un nou recurs davant el TJUE

L’aerolínia portuguesa TAP es juga el seu futur a Europa

Miguel A. Lopes

3
Es llegeix en minuts
Lucas Font
Lucas Font

Corresponsal.

ver +

El futur de l’aerolínia estatal Transports Aeris Portuguesos (TAP) passa per Europa. El Govern portuguès, principal accionista de la companyia, ha enviat aquesta setmana els aclariments sobre el pla de reestructuració, que inclou la injecció de 3.200 milions d’euros de diners públics i que l’Executiu comunitari va considerar imprecís a mitjans de juliol. Les autoritats europees han expressat els seus dubtes sobre la viabilitat de l’aerolínia a llarg termini i sobre la compatibilitat del pla amb les lleis de competència del mercat únic. La Comissió haurà de valorar ara els aclariments del Govern lusità per prendre una decisió en els pròxims mesos.

La difícil situació econòmica de la principal companyia aèria portuguesa, durament colpejada per la pandèmia, obligarà l’Executiu a endurir la proposta inicial de reestructuració, que inclou l’acomiadament de prop de 2.000 treballadors –un 25% del total de la plantilla– retallades d’un 50% en els salaris dels pilots i d’un 25% en la resta dels empleats i una reducció de la flota fins a les 88 aeronaus, 20 menys que en l’actualitat. 

Segons el portal econòmic ECO, la nova proposta inclou l’alliberament d’una desena de ‘slots’ –les franges horàries disponibles per aterrar i enlairar-se– que TAP té en el seu poder a l’aeroport de Lisboa, tot i que el Govern no ha volgut confirmar aquesta informació. Amb aquesta mesura, les autoritats lusitanes mirarien d’aclarir els dubtes sobre un possible tracte de favor a l’aerolínia estatal en detriment de companyies privades, com Ryanair, que han mirat d’impedir per tots els mitjans que la Comissió doni el seu vistiplau al pla de reestructuració.

Guerra amb Ryanair

L’aerolínia irlandesa va interposar la setmana passada una nova queixa davant el Tribunal General de la Unió Europea contra un recolzament de 462 milions d’euros aprovat a l’abril que va permetre una ampliació de capital en la TAP, segons ha avançat aquest dimecres el diari ‘Público’. Aquest és el segon recurs que presenta Ryanair, que ja va denunciar l’aprovació d’un préstec d’emergència de 1.200 milions d’euros, inclòs en el pla de reestructuració de l’empresa lusitana. El Tribunal General va donar la raó a la companyia de baix cost, tot i que la Comissió Europea va acabar per autoritzar el préstec a mitjans de juliol.

Des de Ryanair asseguren que enviaran comentaris a l’Executiu comunitari en les pròximes setmanes per mirar d’impedir l’autorització al pla de reestructuració. «Es tracta d’un pla discriminatori que recompensa anys de pèrdues i de mala gestió de TAP», ha afirmat una portaveu de l’aerolínia a EL PERIÓDICO. «Ryanair continuarà lluitant per la igualtat de condicions a Portugal per a totes les companyies que contribueixen a la creació d’ocupació i a l’activitat turística».

Les batalles judicials de Ryanair han posat en guàrdia el Govern lusità, que es manté ferm en la seva aposta per salvar una companyia estratègica per a l’economia nacional. Després d’una reunió al maig entre el ministre d’Infraestructures, Pedro Nuno Santos, i el president de l’empresa irlandesa, Michael O’Leary, el ministeri va llançar un dur comunicat en el qual afirmava que no acceptaria «intromissions ni lliçons per part d’una empresa estrangera que només respon davant els seus accionistes». O’Leary va assegurar, per la seva banda, que els 3.200 milions del pla de reestructuració «se n’anirien vàter avall».

Control de les rutes

Notícies relacionades

Però més enllà del duel dialèctic, el cert és que Ryanair ja està aprofitant el buit que TAP s’ha vist obligada a deixar. La companyia de baix cost va anunciar a principis d’aquest mes l’obertura de 22 noves rutes des de Lisboa per a l’hivern vinent i la inversió de 253 milions d’euros a l’aeroport de la capital lusitana, a més de l’ampliació de la seva flota fins als set avions. En el comunicat, l’aerolínia va ressaltar que aquest augment li permetrà operar més rutes europees que la mateixa TAP.

La més gran presència de les companyies de baix cost a Portugal també s’ha confirmat en les últimes dades de trànsit aeri, publicades per l’Autoritat Nacional d’Aviació Civil (ANAC). En el segon trimestre d’aquest any, les tres principals aerolínies de baix cost que operen al país –Ryanair, EasyJet i Transavia– van acumular un 41,7% del total de passatgers, davant el 33,9% de TAP. En el mateix període del 2019, l’empresa lusitana va dominar el mercat amb un 35,9% del total de passatgers davant el 34,6% dels seus tres competidors junts.