Fallides d’empreses
Els concursos de creditors ja acumulen gairebé un any a l’alça
Al juliol es van registrar 455 d’aquests procediments, un 42,6% que un any abans i un 33,4% més que el mateix mes del 2019
L’augment en la fallida d’empreses va continuar al juliol el camí gairebé ininterromput que va començar fa gairebé un any, el setembre del 2020. El mes passat es van registrar 455 concursos de creditors, un 42,6% més que el juliol del 2020, ja en pandèmia, i un 33,4% més que el juliol de 2019, segons l’Escola de Registradors. La destrucció del teixit productiu provocada pel coronavirus, per tant, segueix endavant en vista de les successives onades de la malaltia i malgrat els avenços en la vacunació.
Després d’arribar a un màxim històric de més de 8.000 casos el 2013, els concursos de creditors van acumular diversos anys de descensos del voltant al 20% impulsats per la recuperació econòmica. El 2017, ja van baixar un menor 9%, per començar a pujar lleugerament el 2018 (3,7%) i el 2019 (0,5%) com a conseqüència del menor creixement. El 2020, no obstant, van tornar a caure (5,6%, fins a les 3.428 operacions) pel fre que van registrar els tràmits durant els mesos de confinament i per la moratòria concursal aprovada pel Govern per combatre els efectes econòmics de la pandèmia, ampliada fins a final d’aquest any.
La mesura de l’Executiu, no obstant, està tenint un efecte limitat. Normalment les empreses estan obligades a instar el seu concurs de creditors ‘voluntari’ en els dos mesos posteriors a caure en insolvència, és a dir, si fa tres mesos que no paguen impostos, contribucions a la Seguretat Social o salaris. També ho poden reclamar els creditors (concurs ‘necessari’). El març de l’any passat el Govern va aprovar suspendre aquest deure d’haver de sol·licitar la declaració de concurs, així com l’obligació del jutge d’admetre a tràmit les sol·licituds presentades pels creditors. No obstant, les empreses continuen podent iniciar el procediment si així ho volen, cosa que explica l’augment d’aquests procediments.
Canvi legal en marxa
Notícies relacionadesDes del quart trimestre de l’any passat (+19,5%), els concursos han anat creixent amb força, tret de dues lleugeres caigudes el gener i el febrer (12,2% i 0,3%, respectivament). És una cosa inevitable després de la crisi provocada per la pandèmia; la clau –com ha anat advertint el Banc d’Espanya– seria aconseguir que aquests processos no suposin el final d’empreses viables que podrien tirar endavant amb les mesures adequades, com passa ara. Per aconseguir-ho, fa uns dies el Govern va sotmetre a tràmit d’audiència pública l’avantprojecte de reforma de la llei concursal, que trasllada una directiva europea sobre reestructuracions i insolvències.
El text, amb tot, està despertant alguns dubtes per part del sector. «Crec que el projecte presentat, tal com està redactat, no complirà, una vegada més, els objectius exposats, això fonamentalment a causa que el fet econòmic és difícilment doblegable amb la llei, sempre que l’individu sigui un agent econòmic i es respecti mínimament la propietat privada», ha afirmat Luis Martín, soci d’Abencys, despatx especialitzat en insolvències i reestructuracions.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols
- Tribunals Després de dos anys i mig d’investigació, Sandro Rosell i Bartomeu declaren davant la jutge pel cas Negreira
- Salut Mental i Joves (II) Josep Matalí, Sant Joan de Déu: "Hem de capacitar-nos per donar un major acompanyament emocional als joves"
- Els premis Barceloní i Barcelonina de l’Any obren les festes de la Mercè
- La festa major de Barcelona Una capital que es reivindica "viva"