Hàbits de consum

Els barcelonins es refugien en el comerç local i gasten el 32% que abans de la pandèmia

  • Els eixos comercials pugnen per retenir els nous consumidors una vegada s’estabilitzi l’emergència sanitària

Els barcelonins es refugien en el comerç local i gasten el 32% que abans de la pandèmia

Simone Boccaccio / EPC

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els barcelonins s’estan refugiant durant aquesta pandèmia en el comerç local i els eixos comercials s’estan recuperant del cop inicial de la Covid allargant l’idil·li amb aquest consumidor que abans tirava més de gran superfície o comprava per internet. I ara baixa a la botigueta de tota la vida. Les associacions de comerciants locals aplaudeixen aquest canvi d’hàbits entre part de la població i pugnen per retenir tant aquest nou client, com al que ja venia però ara gasta una mica més ja que no pot anar-se’n de vacances a Tailàndia o a la República Dominicana. No obstant, també temen que aquest idil·li no passi d’un amor d’estiu i una vegada s’estabilitzi l’emergència sanitària, part d’aquest capital que ara entra a les seves caixes marxi a d’altres. 

Segons un recent estudi d’American Express sobre com han evolucionat els hàbits dels consumidors des de la irrupció del virus, els barcelonins gasten el 32,9% més en el comerç local que abans de la pandèmia. Amb un tiquet mitjà que se situa en 306 euros. Els clients gasten més i hi ha més principiants. Concretament, segons la mateixa enquesta, el nombre de consumidors que no compraven abans als eixos i que sí que ho fan ara ha crescut el 29,5%. La pandèmia ha empès –per ara– els barcelonins al negoci local i ha accelerat la transició del bitllet al plàstic a l’hora de pagar les factures. Ja només una de cada tres compres es paguen en efectiu, segons l’informe d’American Express.

Dades que des de Barcelona Comerç corroboren amb les seves sensacions a peu de camp. «Fins al mes d’abril hi havia una fidelització de la compra en l’entorn més immediat. Però des del maig hi ha hagut una desacceleració als barris», apunta el seu vicepresident, Prósper Puig. Aquest comerciant apunta dos possibles motius. D’una banda, el factor teletreball i segones residències. «Molta gent ens diu que des que els nens han acabat l’escola aprofita per escapar-se de Barcelona», explica. Fet que desplaça part de les vendes al comerç d’aquesta altra localitat.  

I, de l’altra, un cert efecte desànim generalitzat i aguditzat durant les últimes setmanes a causa de les noves restriccions. «Moltes compres no deixa de tenir un component molt emocional i molts pensàvem que a hores d’ara de l’estiu no estaríem com estaríem a nivell de contagis. A mesura que continuï avançant la campanya de vacunació esperarem que millori la situació», apunta Puig.

Pendents del final de l’estiu

Notícies relacionades

L’avanç de la vacuna és una moneda de dues cares, ja que si bé pot generar un efecte dinamitzador, també permetrà reactivar-se altres sectors, com el turisme. Informes com el publicat recentment pel BBVA no amaguen que part d’aquest idil·li de despesa que mantenen els barcelonins amb el comerç local es finança amb estalvis que no han pogut gastar a causa de les restriccions. Segons aquest mateix informe, de mitjana els catalans tenen el 15% més d’estalvis en el compte que els que tenien el 2019. No tots, evidentment, ja que aquí l’efecte distorsionador de les classes mitjanes emmascaren la pèrdua d’ingressos notables que estan patint moltes famílies treballadores. Els petits comerciants estan pendents de què passarà quan totes les alternatives d’oci tornin a estar a sobre de la taula.

L’auge del comerç electrònic i la comoditat de demanar a domicili és, a priori, un terreny hostil per als petits negocis, que, no obstant, estan fent esforços per adaptar-s’hi. Segons l’últim baròmetre de Barcelona Comerç, una de cada tres botigues dels eixos comercials ofereixen alternatives a la venda a la botiga física. El dia després de l’estiu es presenta com la prova del cotó entre els comerciants, per comprovar si a mesura que s’estabilitza l’emergència sanitària tornen els hàbits de la ‘vella normalitat’ o si una part no menor dels barcelonins continua baixant a la botigueta.

Temes:

Comerç