Energia
La llum torna a registrar un lleuger repunt aquest diumenge
El preu mitjà al mercat a l’engròs puja l’1,08%, fins als 93,2 euros Mwh
A la franja de les 23 hores, el cost al mercat a l’engròs serà de 111,09 euros
El preu de la llum tornarà a pujar aquest diumenge, tot i que amb un repunt més lleuger que en les últimes jornades, fins a 93,2 euros el megawatt per hora (MWh). Es tracta d’un increment de l’1,08% respecte a la tarifa mitjana registrada per a aquest dissabte, situada en 92,02, i que trenca la treva de tres dies després d’arribar a un màxim històric dimecres passat, en 106,57. La franja horària d’aquest diumenge en què el MW serà més car serà a les 23 hores, amb 111,09 euros.
Per a aquest dissabte, el preu mitjà del mercat a l’engròs ha experimentat un descens del 4%, que suposava tres jornades consecutives de baixades. Amb tot, el preu a l’engròs al juliol es troba en els seus nivells més elevats per una confluència d’elements que dispara la cotització i que va del preu del gas al dels drets d’emissió de CO2. En tot cas, el descens dels preus durant el cap de setmana sol ser habitual, ja que hi ha menys activitat econòmica i industrial que els dies d’entre setmana.
El preu de l’energia té un pes pròxim a la factura d’entorn del 24%, mentre que al voltant del 50-55% correspon als peatges –el cost de les xarxes de transport i distribució– i càrrecs –els costos associats al foment de les renovables, a les extrapeninsulars i les anualitats del dèficit de tarifa– i la resta d’impostos.
Tarifa regulada
Les oscil·lacions en el preu diari afecten els consumidors acollits a la tarifa regulada (PVPC), una mica més de 10 milions, mentre que n’estan exempts els que estan al mercat lliure –uns 17 milions–, ja que compten amb un preu pactat amb la seva companyia.
Segons indiquen els experts del sector, el 88% del consum elèctric d’Espanya no està exposat a la volatilitat del preu del mercat al comptat, al tenir contractes amb preus fixos, i només s’hi veuen exposats els clients acollits al PVPC.
El 24 de juny, el Govern va donar el vistiplau a un reial decret llei per urgència per reduir els impostos que s’apliquen al subministrament d’energia elèctrica i, amb això, la factura de la llum de les llars, els autònoms, les pimes i el conjunt de les empreses, que suposen la baixada de l’IVA de la llum del 21% al 10% fins a finals d’aquest any i la suspensió de l’impost del 7% a la generació elèctrica durant tres mesos, que va ser aprovat aquest dijous pel Congrés. Però el Govern, a través de la vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha reclamat a les autoritats europees que revisin l’esquema de funcionament del mercat elèctric.
En el cas concret de l’IVA, s’aplica una baixada al 10% fins a final d’any per a tots els consumidors amb potència contractada fins a 10 quilowatts (kW), sempre que el preu mitjà mensual del mercat a l’engròs de l’electricitat estigui per sobre dels 45 euros per megawatt hora (MWh).
Notícies relacionadesReferent a la suspensió del 7% de l’impost sobre el valor de producció d’energia elèctrica, que ja el 2018 es va decidir la seva suspensió temporal durant sis mesos per contenir una altra onada alcista en el preu de la llum, estarà vigent durant el tercer trimestre d’aquest any.
Malgrat aquestes mesures, la factura de la llum al juliol va apuntar a un encariment de més del 30%, respecte al mateix mes de l’any passat, segons dades de Facua-Consumidors en Acció. Així, el del juliol serà el tercer rebut més car històricament per a l’usuari mitjà.
- La cultura que ve 15 pel·lícules que marcaran el 2026 a les sales de cine
- Més traçat del metro sense nous combois
- Badalona Albiol oblida el desallotjament de l’antic B9 en el missatge de Cap d’Any
- Sorteig de Reis ¿On puc comprovar el meu dècim de la Loteria del Nen 2026 en línia? Consulta els números premiats
- Mendicitat digital Morir en directe per un repte d’internet
- Badosa remunta i disfruta en la seva tornada a Brisbane
- Primera persona Mercè Torrentallé, presidenta de les entitats de Salud Mental: "Hem fet camí, però ara falta que la joventut s'impliqui"
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Any nou, les mateixes pors
- Club Entendre-hi + Animals i plantes ¿Com replantar l’arbre de Nadal després de les festes?
- Cas Koldo El jutge Puente denega l’autorització perquè Ábalos assisteixi a la comissió Koldo al Senat com va demanar el PP
