energies renovables

Brussel·les dubta del laude que obliga Espanya a pagar 101 milions per la retallada a les renovables

  • La Comissió Europea obre una investigació en profunditat per examinar si el dictamen favorable a Antin amaga una ajuda d’estat il·legal

  • L’Executiu comunitari adverteix que l’arbitratge entre inversors i estats pot soscavar el sistema europeu per resoldre litigis

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Brussel·les posa en dubte el laude arbitral que obliga Espanya a compensar amb 101 milions d’euros –més interessos i les costes del procés– el fons d’inversió en infraestructures Antin, amb seu a Luxemburg i els Països Baixos, per la retallada a les primes de les renovables. La Comissió Europea ha anunciat l’obertura d’una investigació en profunditat per examinar si el laude, emès el 2018 pel Centre Internacional d’Arranjament de Diferències relatives a Inversions (CIADI), amaga una ajuda d’estat il·legal.

El cas es refereix al règim instaurat per Espanya el 2007 en recolzament a la producció d’electricitat procedent de fonts d’energia renovables i sobre el qual no va notificar els serveis de la competència europeus. El 2013, Espanya va modificar les condicions en què les instal·lacions d’energies renovables podien obtenir ajuda i va aplicar els canvis amb caràcter retroactiu a aquelles instal·lacions que ja havien començat a beneficiar-se del règim del 2027. Brussel·les va autoritzar els canvis el 2013.

Antin Infraestructure Services Luxembourg i Antin Energía Termosolar havien portat a terme inversions en instal·lacions d’energies renovables a Espanya, que es beneficiaven del règim de recolzament del 2007. Després de la modificació del règim el 2013, Antin va iniciar un procediment d’arbitratge per obtenir una compensació pel cessament del suport que sí que hauria rebut d’acord amb el règim del 2007. Cinc anys després, el 2018, un laude arbitral del CIADI va dictaminar que Espanya havia infringit el Tractat sobre la Carta de l’Energia i va ordenar al Govern espanyol compensar amb 101 milions (més els interessos meritats i una contribució a les costes del procés) al fons d’inversió per les pèrdues sofertes com a conseqüència de les modificacions del règim.

Conclusió preliminar

Notícies relacionades

La conclusió preliminar de Brussel·les és que el laude arbitral constitueix una ajuda estatal que atorga a Antin un avantatge equivalent a què li atorgava el règim del 2007 no notificat a Brussel·les. En particular, els dubtes de l’Executiu comunitari es refereixen a la conformitat del dictamen amb els principis de confiança mútua i autonomia del dret de la UE. La base en què se sustenta el laude són les disposicions del Tractat sobre la Carta de l’Energia relatives a les relacions entre inversors i estats. No obstant, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ja va dictaminar el 2016 que l’arbitratge entre inversors i Estats, quan s’aplica entre Estats membres de la UE, soscava el sistema de recursos legals previst als Tractats de la UE per resoldre aquests litigis. Per tant, «suposa una amenaça per a l’autonomia del dret de la UE i el principi de confiança mútua entre els estats membres».

A més, la Comissió Europea també tem que el laude arbitral pugui generar discriminació entre inversions en funció de la seva nacionalitat i la seva capacitat de recórrer a l’arbitratge internacional, ja que «els inversors espanyols no tenen la possibilitat d’interposar una acció davant un tribunal d’arbitratge per les modificacions del règim del 2007». Finalment, Brussel·les recorda que les instal·lacions d’energies renovables en què Antin va invertir es van beneficiar del règim d’ajudes de 2013 autoritzat aquell mateix any per Brussel·les. «La Comissió investigarà si el suport addicional concedit pel laude arbitral és necessari per al desenvolupament d’una activitat econòmica, té efecte incentivador i és proporcionat. Així mateix, investigarà si concedir aquest suport únicament a Antin pot falsejar indegudament la competència», ha anunciat.