Junta d’accionistes

Inditex avança al 2040 el seu objectiu de ‘zero emissions’

  • La Junta General d’Accionistes aprova els resultats de l’exercici de 2020, amb més de 20.400 milions en vendes malgrat que hi va haver moments durant la pandèmia en què el gegant tèxtil d’Arteixo va tenir fins al 100% de les seves botigues tancades

isla

isla

6
Es llegeix en minuts

La Junta General d’Accionistes d’Inditex, reunida aquest dimarts a la seva seu, a Arteixo, ha aprovat els resultats de l’exercici 2020, en què les vendes del grup van arribar als 20.402 milions d’euros, en un exercici en el qual fins al 100% de les seves botigues van estar tancades per la pandèmia de la Covid-19. Les vendes de la companyia a través de la seva plataforma ‘online’ global van créixer un 77% a tipus de canvi constant, i van arribar als 6.600 milions d’euros, cosa que col·loca Inditex entre els líders mundials de moda per Internet.

La Junta va aprovar la proposta del Consell d’Administració de repartir un dividend de 0,70 euros per acció. 0,35 euros van ser distribuïts el 3 de maig del 2021 i 0,35 ho seran el 2 de novembre del 2021. La política de retribució als accionistes es manté intacta.

En la seva intervenció davant la Junta, el president d’Inditex, Pablo Isla, va destacar la «fortalesa de la transformació estratègica d’Inditex amb el seu model de negoci integrat, digital i sostenible», gràcies al «compromís, talent i treball de totes les persones que la integren», que ha permès tenir uns resultats notables en un escenari de la màxima complexitat. «Tal com havíem anticipat, la transformació iniciada el 2012 està donant els fruits esperats», va afirmar Isla.

Gràcies a una gestió activa i constant, la despesa operativa del grup es va reduir un 17%, cosa que reflecteix la capacitat d’adaptació i flexibilitat de la companyia. El benefici net va ascendir a 1.106 milions d’euros i el grup va superar l’exercici amb una sòlida posició financera, de 7.560 milions d’euros, i amb un inventari un 9% inferior i de gran qualitat, gràcies a l’excel·lent acceptació de les col·leccions de les diferents cadenes i a la gestió eficient d’aquest.

Transformació estratègica

El president va explicar durant la seva intervenció els motius pels quals el 2020 ha sigut un exercici clau en la transformació estratègica d’Inditex, iniciada el 2012 i a la qual s’han dedicat més d’11.000 milions d’euros d’inversió. Gràcies a això, la companyia ha arribat a l’objectiu d’aconseguir una plataforma plenament integrada i sostenible de botigues i ‘online’, capaç de servir els clients a 216 mercats de tot el món. El 2020, Inditex va incorporar 25 mercats ‘online’ i va obrir noves botigues a 29 mercats, mentre va completar el seu programa d’ecoeficiència a tota la seva plataforma comercial, que comptava amb 6.829 botigues a tancament de l’exercici.

Així mateix, va destacar com una fita fonamental de l’any 2020 el ràpid desplegament del sistema de gestió integrada d’inventaris (SINT), disponible a 5.777 botigues a 89 mercats i que ha permès distribuir des de botiga 46 milions de comandes per un import total de 1.155 milions d’euros. «Disposar d’aquesta tecnologia i d’aquestes capacitats ha sigut crític durant els períodes de confinaments i tancament de botigues, sobretot en moments en què fins al 88% d’aquestes estaven tancades alhora», va dir.

Entre els exercicis 2020, 2021 i 2022, el grup invertirà 2.700 milions d’euros addicionals en la seva transformació, dels quals 1.000 s’inverteixen en digitalització i 1.700 milions en incorporació de les últimes tecnologies a les botigues del grup, amb l’obertura prevista de fins a 450 grans botigues ‘flagship’ en aquest període. En paral·lel, es manté la innovació constant de serveis digitals que, com la ‘Mode Botiga’, aprofundeixen en noves fórmules d’integració amb la botiga física.

Durant l’exercici, les web i ‘app’ del grup van rebre més de 5.300 milions de visites i els perfils a les xarxes socials de les vuit marques del grup van arribar als 200 milions de seguidors. En aquest context de forta acceleració de l’estratègia de transformació, el president d’Inditex va destacar que aquestes inversions permetran el ple desenvolupament de la plataforma tecnològica pròpia, denominada Inditex Open Platform (IOP), nuclear en l’estratègia del grup i que constitueix una autèntica reproducció digital en un núvol híbrid de cada una de les fases del model de negoci d’Inditex. La plataforma integra tot el cicle de vida del producte, cosa que permet una interacció i adaptació permanent entre totes aquestes.

Avenç d’objectius en sostenibilitat

Com a eix estratègic de la transformació del grup, al mateix nivell que els anteriors, Isla va ressaltar que durant l’exercici 2020 el grup no només ha complert, sinó que ha avançat el compliment d’alguns dels seus objectius en aquesta matèria. Així, es van arribar al 35% de peces amb l’etiqueta Join Life, que distingeix els processos i matèries primeres més sostenibles, per sobre del 25% fixat per a l’any. També es va arribar al 80% de consum d’energia renovable, contra el 65% marcat. I, de la mateixa forma, es va aconseguir augmentar en un 91% l’ús de cotó més sostenible.

En aquest context, el president va anunciar durant la seva intervenció davant els accionistes l’avançament i incorporació de dos objectius. D’una banda, arribar a un escenari d’emissions netes zero per al 2040, deu anys abans del previst, ja que anteriorment estava previst per al 2050. I, de l’altra, treballar amb cotó més sostenible per al 2023, que avança en dos anys l’anterior objectiu del 2025. També utilitzar energies 100% renovables el 2022, cosa que supera el 80% previst anteriorment.

Més de la meitat de les peces pertanyeran a Join Life el 2022, l’etiquetatge de màxima sostenibilitat del grup. I, com a nou objectiu, es reduirà l’impacte de l’aigua un 25% a tota la cadena de subministrament el 2025. La companyia segueix avançant, a més, en tota la resta de compromisos, com l’eliminació de plàstics, amb una primera fita el 2020 al desaparèixer totes les bosses de plàstic de les seves botigues i comandes ‘online’, i amb l’objectiu següent marcat per al 2023, eliminar tots els plàstics d’un sol ús per a clients.

Així mateix, el 100% dels residus de les activitats (cartonatges, plàstics, paper, etc.), també seran completament reciclats el 2023. Respecte als teixits, el 2023 totes les peces que provenen de fibres de la cel·lulosa vegetal ja seran 100% sostenibles, mentre que el 2025 tot el polièster i linoserá100% reciclat o sostenibles segons els paràmetres previstos.

La companyia continuarà potenciant els programes d’innovació en reciclabilitat tèxtil durant els pròxims anys, amb socis de referència a tota la cadena de subministrament, així com amb centres de prestigi com el Massachussets Institute of Technology (MIT). De la mateixa forma, prosseguiran tots els programes de l’estratègia ‘El Treballador al Centre’, que promou el màxim respecte i promoció de les condicions socials a la cadena de subministrament.

Contribució tributària i inversió social

Notícies relacionades

D’altra banda, Isla va detallar la creació de valor per a la comunitat, que va quantificar a través dels més de 4.689 milions d’euros de contribució tributària global d’Inditex en l’exercici 2020. D’aquesta quantitat, 1.201 milions s’han pagat a Espanya, seu del grup, dels quals un total de 620 milions han sigut en concepte d’impostos directes. La taxa efectiva del grup va ser del 21,2% en l’impost de societats.

El president d’Inditex també va destacar els més de 3,3 milions de beneficiaris directes dels programes d’inversió social a què Inditex va contribuir el 2020, amb una aportació de 71,8 milions d’euros a través de 703 iniciatives socials, així com el detall de programes i projectes que la contribució d’Inditex ha permès posar en marxa a l’últim exercici en matèria d’ajuda d’emergència –especialment en vista de la Covid-19–, ajuda humanitària, benestar social i educació. Acords de la Junta General d’Accionistes.